Full version: Frösådd lavendel
bettiep
Hej! Jag har sått en del lavendel (i kylskåpet) som nu kommit upp och växer sig större och större för varje dag. Men de är fortfarande små och inte så kraftiga, hjärtbladen har ersatta med andra blad. Nu undrar jag om jag kan skola om dom och sätta flera i stora krukor eller om de behöver egna stora krukor? Är en total nybörjare och vet inte alla hur de trivs. Tacksam för alla tips rörande frösådd lavendel!
bettiep
Är det ingen som sått lavendel från frö och som sedan skolat om plantorna? Är det ingen som vet om man kan sätta dom små liven i samma kruka för att de trivs när det är trångt eller behöver de egna stora krukor?
strandskatan
Jodå, jag har. Du behöver inte ha bråttom att skola om så länge de får plats i byttan. En planta i varje kruka, de buskar till sig. Krukstorleken får du anpassa efter hur stora rötterna är, de måste ju få plats i krukan. Planorna är inte ömtåliga alls, lätta att omskola. Tål att stå trångt om det är så, jag har haft plantor stått och trängts länge många ihop i en 12 cm-kruka innan jag tog mig för att skola om, och det gick bra.
Bassam
Hej

man behöver inte omskola dem i stora krukor, om man gör så, man ska få stora rötter men ska få små grönskar och lite blommor.

H.Bassam
kerstin z5-6
Däremot behöver de bra ljus nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon