Vad jag har sett, så är de flesta trädgårdstjänster som annonseras ut säsongsarbete. Från några få veckor till ca 8-9 månader.
Ni som jobbar med detta - vad gör ni på vintern?
Jag har hört att en del arbetar inom vården, städ...m.m.
Kan någon ge mig tips på "vinterjobb" som man kan kombinera med.
anki/ronninge
12-04-2013, 12:31
arbetade i 10 år cirka på kyrkogårdar med dess grönarbete. På vintern arbetade jag som barnskötare, på dagis eller fritids men tiderna blev hårdare, mindre jobb. jag kan inte påstå att jag haft tillräckligt med arbete på vinterhalvåret. men tiden har gått fort ändå och vips så har det varit vår igen
CITAT (Boxer @ 12-04-2013, 13:19)

Vad jag har sett, så är de flesta trädgårdstjänster som annonseras ut säsongsarbete. Från några få veckor till ca 8-9 månader.
Ni som jobbar med detta - vad gör ni på vintern?
Jag har hört att en del arbetar inom vården, städ...m.m.
Kan någon ge mig tips på "vinterjobb" som man kan kombinera med.
jimvidar
12-04-2013, 12:44
Jag har jobbat inom branschen några år och det är inget att rekommendera. Fler och fler firmor använder sig av bemanningsfirmor vilket innebär att kvalitén är i utförsbacke. Har du otur så jobbar du tillsammans med olika folk hela tiden. Jobb på vintern är mycket svårt att få tag på.
Jobb på vintern inom branchen är svårare. Jag har egen firma sedan drygt 3 år och på vintern gör man allt det där som inte hinns med på sommarhalvåret. Då går jag igenom bokföringen en gång till och förbereder inför deklarationen, planerar marknadsföring, ser över maskiner och verktyg och går igenom vad som varit bra förra året och vad som kan bli bättre. Dessutom passar jag på att ha lite semester och gosa extra med sonen och mannen. Sonen får kortare dagar i förskolan under vintern.
Visst vinterarbete finns men det är tungt som attan. Jag samarbetar med en arborist och får då en del fällningar av träd som uppdrag. Andra vinterjobb kan vara att erbjuda snöröjning.
Som egenföretagare i trädgårdsbranschen gäller det att jobba så mycket att man får in 12 månaders försörjning på 9 månader.
Som extrajobb vid sidan har jag en behovsanställning som intervjuare hos SIFO. Har haft i många år och det fungerar bra.
//Ciczi
armaniel
13-04-2013, 20:47
Nu jobbar ju inte jag inom trädgård eller så, men tänker att det kan vara många studenter som arbetar under säsongen för trädgård, kan det inte vara så? Just under sommaren tänker jag, då skolor har sommaruppehåll.
Hej
Själv tycker jag inte bemanningsfirmor, för att de skadar alla jobb, och blir Sverige utan kvalitet, jag tycker att trädgård arbete finns ofta på hösten och vinter, för att ordna mark och växter till nästa säsongen, men de tänker bara på sina fickor, de satsa mycket på anställerna som har inte utbildning, och de slarva på viktiga tiden hösten och vinter, och människorna börjar skrika på våren, och säger vi har lös , svamp. bekterie och virus, och börjar på sista tiden köpa mediciner efter tiden går.
Obs
Det är inte Sverige idag, på alla branchen finns hela tid jobb, men om snåla företag vill spara , det är annan sak.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.