Anma
Ja, som rubriken lyder. Hoppas de knackar på här för då ska jag fråga vad vi ska spela.
Skitgubbe, Bluffstopp eller Svälta räv?

Källa
Gossen Ruda
Bygga korthus?
kerstinbern
Ja tror nog de flesta har sådan sinnesnärvaro att de omedelbart ringer polisen om det dyker upp en person med en kortlek som ringer på dörren. Det är ju ett klassisk bondfångartrick.
gnon49
Ja allt verkar vara tillåtet för partierna när det gäller att locka nya väljare. Men kortlek? Det är allt att dumförklara blivande moderatväljare tycker jag. Bättre upp kan nog partiet.
Cacki
Ha ha, Jehovas vittnen eller mods som knackar på i stugorna...så spännande!! Fast hela kortleken består väl bara av en massa jokrar kan jag tro.... giggle.gif
Ugglemormor
Hos mig är det välkomna, men kan inte spela kort, men fika kan jag bjuda på ........

Få se lite åt vilket håll det börjar gå med alla politiska partier, så man får väl se sig om sin egen ekonomi att det inte kommer upp ett" rövargäng" efter valet så att man kommer undan iofs de börjar beskatta det man inte vill dela med.......
Gita
CITAT (Cacki @ 12-04-2013, 18:38) *
Ha ha, Jehovas vittnen eller mods som knackar på i stugorna...så spännande!! Fast hela kortleken består väl bara av en massa jokrar kan jag tro.... giggle.gif

Jo men visst är minnet kort! Minns ni inte Sossarnas dörrknackningskampanj inför förra valet? Inte särskilt lyckosamt då, så jag har lite svårt att förstå varför M vill ta över.
Cacki
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 20:00) *
Jo men visst är minnet kort! Minns ni inte Sossarnas dörrknackningskampanj inför förra valet? Inte särskilt lyckosamt då, så jag har lite svårt att förstå varför M vill ta över.

"Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar...."

citat: Matteus 28:19

Motti
Har röstat Moderat i 48 år ! men nu tycker jag nog det har "ballat ur" med kortlekar Först trodde jag det var en "gimick" men jag läste Anmas länk och tänkte "herregud ! Urfåningt ! Har en god vän i rikstagen ska fråga honom vad sjutton det är frågan om ?
Piccante
Jag är mer förvånad att Centern, som sägs vara Europas rikaste parti men som ligger riktigt uselt till inte har gjort någon sådan satsning? De skulle ju ha råd att gå runt o knacka dörr och ge varje ny medlem en Ipad...

Att springa runt med en kortlek torr jag inte hjälper mkt. Knackar de på min dörr så kommer de inte lindrigt undan ska jag säga devil.gif Ska allt passa på att säga några sanningens ord om klyftor i samhället mm.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 12-04-2013, 23:31) *
Jag är mer förvånad att Centern, som sägs vara Europas rikaste parti men som ligger riktigt uselt till inte har gjort någon sådan satsning? De skulle ju ha råd att gå runt o knacka dörr och ge varje ny medlem en Ipad...

Jag tror inte de vågar sig utanför Stureplan nu för tiden
Motti
Nästa val verkar bli ett väldigt desperat val för alla partier
w00t.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 12-04-2013, 21:35) *
Har röstat Moderat i 48 år ! men nu tycker jag nog det har "ballat ur" med kortlekar Först trodde jag det var en "gimick" men jag läste Anmas länk och tänkte "herregud ! Urfåningt ! Har en god vän i rikstagen ska fråga honom vad sjutton det är frågan om ?

Bra att du börjar bli lite kritisk mot moderaterna. Men inte fick du rösträtt vid 12 års ålder?
mamamaggan
CITAT (Motti @ 12-04-2013, 21:35) *

Svårt att komma ihåg hur gammal du är nu igen ? Eller fick du dispens för att rösta innan du hade åldern inne ?

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gillar inte dörrknackarna oavsett vem det är.

Men å andra sidan hade jag nog några väl valda frågor till alla. oavsett parti
Motti
Jag var 18 år när jag röstade Moderat nu är jag 60 ! det är ju löjligt hur mycket tid en del av er lägger ner på skitsaker tex att jag skulle varit 12 år när jag röstade Moderat !all sin da har ni inget bätter för er ?
Och för alla intresserade så var jag troligtvis Moderat redan vid 12 års ålder
innan jag hade rösträtt !Visste precis vad jag skulle rösta på den dagen jag fyllde 18 år !aldrig några som helst tvivel .-
*Stintan*
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 01:02) *
Jag var 18 år när jag röstade Moderat nu är jag 60 ! det är ju löjligt hur mycket tid en del av er lägger ner på skitsaker tex att jag skulle varit 12 år när jag röstade Moderat !all sin da har ni inget bätter för er ?
innan jag hade rösträtt !Visste precis vad jag skulle rösta på den dagen jag fyllde 18 år !aldrig några som helst tvivel .-

Inte förrän 1975 infördes 18-årsgräns för att få rösta. Innan dess var gränsen 19 år som man skulle ha fyllt året innan. Dessutom var det inget val det året du fyllde 18 år vilket du bör ha gjort 1971. Första gången du fick rösta var 1973 då du var 20 år.

Nej jag hade inget bättre för mig än att ta reda på lite fakta. Kollade mest för att jag inte själv kom ihåg när jag röstade första gången.
Motti
Du måste ha väldigt gott om tid Stintan !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 01:41) *
Du måste ha väldigt gott om tid Stintan !

Tror nog dina minutrar är exakt lika långa som mina yes.gif
Aqvakul

Det var t.o.m. så att rösträttsåldern/myndighetsåldern inte sänktes till 18 år förrän 1974. Då hade den varit 20 år sen halvårskiftet 1969 och innan dess var den 21 år. Du kunde alltså inte rösta förrän i valet 1973, då du fyllt 20 år med råge, dvs, för snart 40 år sen - inte för 48 eller 42 år sen, Själv är jag lite äldre än du men fick ändå vänta till samma val, då jag var drygt 22 år.

Som tolvåring var också moderat som hela min familj. I 17-årsåldern åldern avgick jag som ordförande för Konservativ Ungdom på min skola, då jag grubblat mig ut en bit vänster på den politiska skalan. På universitetet hände det att jag debatterade med en märklig men begåvad student som hette Carl Bildt. Tiderna var sådana att han knappast fick åskådarnas applåder, de flesta gavs till mig. Trots att ett Wallenbergsföretag betalade hans studielån, kunde han i motsats till mig aldrig prestera någon examen.

När jag röstade första gången blev det längst ut på vänsterkanten. Därefter har jag vandrat in mot mitten och lever med förhoppningen att det åter ska kunna byggas upp ett starkt och hadlingskraftigt S.

Det är lite tråkigt att man blir tillrättavisad om man lite skämtsamt påpekar en orimlighet. I stället för att ta på sig sitt sitt misstag, beskrivs påpekandet som "löjligt" och det antyds att tiden borde användas bättre till annat.. Jag är inte överens: Ska man bli trovärdig så gäller det att ha på fötterna både när det gäller smått och stort. All diskussion måste i grunden bygga på fakta.
Gita
Men Herre Gud vad fjantiga ni är en del av er med ert "ordmärkeri". Det krävs bara minimal intelligens för att förstå vad Motti vill säga i det här fallet. Man kan bara inte låta bli att förundras över att en del bara orkar hålla på .........
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 06:06) *
Men Herre Gud vad fjantiga ni är en del av er med ert "ordmärkeri". Det krävs bara minimal intelligens för att förstå vad Motti vill säga i det här fallet. Man kan bara inte låta bli att förundras över att en del bara orkar hålla på .........
Gita

Minimal intelligens får stå för dig och övriga moderater, men vill man diskutera på lite högre än minimal intelligensnivå så räcker det inte med att förstå, utan då reagerar man också på när folk ideligen vill göra lögner till sanningar istället för att hålla sig till fakta.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2013, 07:55) *
Minimal intelligens får stå för dig och övriga moderater, men vill man diskutera på lite högre än minimal intelligensnivå så räcker det inte med att förstå, utan då reagerar man också på när folk ideligen vill göra lögner till sanningar istället för att hålla sig till fakta.

Du menar väl ändå inte allvar nu? Läs din egen text ovan högt för dig själv............:!!!!!!
Det är väl för sjutton en bagatell hur många år någon stött alternativt röstat på ett parti och råkar man göra ett räknefel så är det också en bagatell. Och det förundrar mig att det finns dem som orkar göra stora saker av skitsaker, det är knappast vad man kan kalla" lite högre än minimal intelligensnivå" snarare ren sandlådenivå.
Gita
Anma
Ja, man bör nog välja sina strider. Det här är en av de sällsynta tillfällen då jag håller med Gita.
Gita
Istället för att diskutera och dissikera hur länge någon varit det ena eller det andra och göra jättegrejer av uppenbara räknefel kunde det kanske vara intressant att återgå till trådens start nämligen röstfiske.
Så vad tycker ni om S senaste tilltag i kampen om de muslimska rösterna?
Gita
Anma
Jag har inte hunnit läsa mer än rubriker så har egentligen inga åsikter mer än att för mig är det självklart att man ska ha människor i partitoppen som värnar om allas lika rättigheter.
Cacki
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 08:23) *
Du menar väl ändå inte allvar nu? Läs din egen text ovan högt för dig själv............:!!!!!!
Det är väl för sjutton en bagatell hur många år någon stött alternativt röstat på ett parti och råkar man göra ett räknefel så är det också en bagatell. Och det förundrar mig att det finns dem som orkar göra stora saker av skitsaker, det är knappast vad man kan kalla" lite högre än minimal intelligensnivå" snarare ren sandlådenivå.
Gita

Fast varför sänker du dej själv till "sandlådenivå" med dina egna nedlåtande kommentarer? Räcker det inte med att bara skriva att ett räknefel kan alla göra och låta det vara bra med det om du nu inte tror att Motti kan svara för sej själv?

Vem bryr sej egentligen om hur länge Motti röstat på moderaterna? Intressantare är väl Aq-s beskrivning på sin politiska svängning. Det tycker jag beskriver en ung människas frigörelse från barndom till vuxenvärlden på ett intressant och tankeväckande sätt.
Anma
CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 08:45) *
Fast varför sänker du dej själv till "sandlådenivå" med dina egna nedlåtande kommentarer? Räcker det inte med att bara skriva att ett räknefel kan alla göra och låta det vara bra med det om du nu inte tror att Motti kan svara för sej själv?

Vem bryr sej egentligen om hur länge Motti röstat på moderaterna? Intressantare är väl Aq-s beskrivning på sin politiska svängning. Det tycker jag beskriver en ung människas frigörelse från barndom till vuxenvärlden på ett intressant och tankeväckande sätt.

Och nu tog jag mig tid att backa en sida och läsa inlägg jag missat. Som vanligt har du alldeles rätt.
Cacki
CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 08:45) *

Fast nu var jag orättvis upptäcker jag. Mottis upplysning är givetvis också intressant och ett bra exempel på att det även förekommer "betongmoderater".
*Stintan*
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 08:23) *
Gita

Tja vad är då detta? Vem är det som gör stora saker av en skitsak om inte du nu? Om du läste vad jag skrev i mitt svar till Motti om varför jag kollade åren så borde du väl med din intelligens fattat bättre än du nu verkar göra. Din sandlåda är inte ett smack bättre.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 14-04-2013, 05:39) *
Som tolvåring var också moderat som hela min familj. I 17-årsåldern åldern avgick jag som ordförande för Konservativ Ungdom på min skola, då jag grubblat mig ut en bit vänster på den politiska skalan. På universitetet hände det att jag debatterade med en märklig men begåvad student som hette Carl Bildt. Tiderna var sådana att han knappast fick åskådarnas applåder, de flesta gavs till mig. Trots att ett Wallenbergsföretag betalade hans studielån, kunde han i motsats till mig aldrig prestera någon examen.

Examen eller ej, Carl Bildt hade ändå det som krävdes för att bli statsminister.
gnon49
Löfven har väl ingen utbildning att tala om ändå verkar han vara en person som ju gått långt på den politiska banan. Bildt gifte sig väl nästan in i politiken men visade sig vara en duglig politiker. Politiker brukar väl sällan ha några högre utbildningar i ryggen även om undantag finns. När det gäller S så verkar partiet inte riktigt veta hur det skall tackla maktstriderna som tydligen fortfarande pågår i partiet. Stor skam att ett parti som vill åt regeringsmakten beter sig som bortskämda rikemansbarn. Hade inte någon läckt till media så hade partiet haft en odemokratisk islamist på ledande befattning. Skrämmande minst sagt. Men röstfiske går alltid före ev ideologi i alla partier.
CITAT (Aqvakul @ 14-04-2013, 05:39) *

Aqva varför försöker du alltid att framstå som bättre än andra? Så som i jämförelse med snickaren
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 11:12) *
Aqva varför försöker du alltid att framstå som bättre än andra? Så som i jämförelse med snickaren

Jadu, det kan man fråga sig. Jag satte mig på händerna och avstod från att kommentera inlägget om CB, nöjde mig med att småskratta för mig själv.
Gita
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 11:12) *

Tänk att jag tror att Aqvas budskap var något helt annat än att framställa sig själv som bättre än andra.
mamamaggan

Motti , du har soom vanligt svårt med fakta. Om man i dag är 60 år , inte 56 eller 58 som du påstår ibland , så kan man inte ha röstat i 48 år.

Fick du rösta när du var 18 ? Jag har bestämt för mig att man fick vänta i några år till , är själv 60 .

Varför ska man inte hålla sig till sanningen ?
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2013, 12:06) *
Tänk att jag tror att Aqvas budskap var något helt annat än att framställa sig själv som bättre än andra.

Det är klart att du skall komma med ett svar, gör du ju alltid när jag skriver något (oavsett vad). Är det rasism eller Stalking du håller på med? I alla fall har du hackad på mig nu i några år men du måste alltid ha några du kan hacka på
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 16:16) *
Det är klart att du skall komma med ett svar, gör du ju alltid när jag skriver något (oavsett vad). Är det rasism eller Stalking du håller på med? I alla fall har du hackad på mig nu i några år men du måste alltid ha några du kan hacka på

Tänk så bra det vore att släppa "gamla synder" och bara hålla sej till att endast bemöta aktuella kommentarer, så mycket lugnare det hade kunnat bli på forumet då. I det här fallet hade det ju inte varit ett dugg bättre om Stintan hållit med dej och också börjat hacka på Aq.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 16:16) *

Hur många gånger ska jag behöva säga att jag inte menar att hacka på dig. Men om du skriver något som jag har en annan åsikt om så måste jag väl få säga vad jag tycker om saken. Det handlar ju inte om dig utan om en åsikt. Varför skulle jag inte få svara på det du skriver? Det är väl ett diskussionsforum detta. Jag hade först tänkt citera Gitas inlägg men det sa inte så mycket om vad jag ville svara på så därför citerade jag dig istället.
CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 16:23) *
Tänk så bra det vore att släppa "gamla synder" och bara hålla sej till att endast bemöta aktuella kommentarer, så mycket lugnare det hade kunnat bli på forumet då. I det här fallet hade det ju inte varit ett dugg bättre om Stintan hållit med dej och också börjat hacka på Aq.

Cacki stintan håller på så i några år. Så fort jag skriver nåt så kommer hon och hackar på mig. Nu är jag hjärtans trött på det......

Men jag är inte ensam att ha henne i hälarna. Hon måste alltid ha några som hon kan förfölja
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 16:28) *
Cacki stintan håller på så i några år. Så fort jag skriver nåt så kommer hon och hackar på mig. Nu är jag hjärtans trött på det......

Men jag är inte ensam att ha henne i hälarna. Hon måste alltid ha några som hon kan förfölja

Jag har inte hackat på dig!! Sluta med dina personangrepp!
Gita
CITAT (mamamaggan @ 14-04-2013, 15:47) *
Motti , du har soom vanligt svårt med fakta. Om man i dag är 60 år , inte 56 eller 58 som du påstår ibland , så kan man inte ha röstat i 48 år.

Fick du rösta när du var 18 ? Jag har bestämt för mig att man fick vänta i några år till , är själv 60 .
Varför ska man inte hålla sig till sanningen ?

Men snälla rara, vad är det för fel på en del av er? Har det inte tjafsats färdigt om ett enkelt räknefel.
Gita
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 16:28) *

Men vad hjälper det att börja hacka på henne så fort hon bemöter ett inlägg som går på tvärs med de egna åsikterna då, om man vill slippa fenomenet??
Tig ihjäl det istället och om någon annan blir ifrågasatt för sina åsikter, så låt dem svara för sej själv. (Jag vet, jag bryter mot det själv nu, men jag är också evigt trött på att alltid gammal skit ska dyka upp i nya diskussioner.)
hattstugan

Nu låses tråden då den spårat ur totalt!
/ Moderator
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon