AromaJohanna
Jag behöver ett stort antal lämpliga planteringskrukor / perennkrukor för omskolning av en massa chiliplantor, någon som kan ge mig ett bra tips? Jag behöver flera hundra st...
Kajsa67
Att göra egna av papper (se länk nedan) funkar bra för mig. och vid omplantering är det bara att stoppa ner plantan med kruka i ny jord ;o) Lite pyssligt dock, men inte svårt
http://floristakademin.blogspot.se/2011/04...-av-papper.html
AromaJohanna
CITAT (Kajsa67 @ 13-04-2013, 00:26) *
Att göra egna av papper (se länk nedan) funkar bra för mig. och vid omplantering är det bara att stoppa ner plantan med kruka i ny jord ;o) Lite pyssligt dock, men inte svårt
http://floristakademin.blogspot.se/2011/04...-av-papper.html

Möglar de inte? Har provat såna där fiberkrukor tidigare men det var inget för mig för de möglade.
Kajsa67
Jag har klarat mig från mögel, men har nog mest satt ettåriga plantor som växer snabbt. Kan tänka mig att det påverkar. Vet oxå dom som använt vanliga engångsmuggar i plast med bra resultat. Se till att göra hål i botten bara.
AromaJohanna
CITAT (Kajsa67 @ 13-04-2013, 01:18) *
Jag har klarat mig från mögel, men har nog mest satt ettåriga plantor som växer snabbt. Kan tänka mig att det påverkar. Vet oxå dom som använt vanliga engångsmuggar i plast med bra resultat. Se till att göra hål i botten bara.

Ok... Engångsmuggar är ju för litet jag behöver mycket större.
RibesRubusVitis
Jag sparar gamla mjölkkartonger och klipper av de nedre hörnen för dränering. Bra för växter som bildar nya rötter längs stammen.
jaj-51
I Göteborg är bästa stället Hallarnas Trädgård säljer till privatpersoner också.
Sen finns ju Hydrogarden

Hallarnas trädgård har bara öppet vardagar fram till 15.00
kerstin z5-6
Jag använder krukor av denna typ i lite olika storlekar.Håller många år lätta att rengöra.

krukor
Peztis
Eller så frågar du runt i din omgivning. Jag satte upp en lapp på dagis och jag fick massor med krukor!
+ återvinning
+ gratis
- olika storlekar
- diskas ur (går i o f s fort)
AromaJohanna
CITAT (jaj-51 @ 13-04-2013, 08:21) *
I Göteborg är bästa stället Hallarnas Trädgård säljer till privatpersoner också.
Sen finns ju Hydrogarden

Hallarnas trädgård har bara öppet vardagar fram till 15.00

Intressant men på Webbbutiken Hallarnasträdgård.se verkar det som om de bara säljer till återförsäljare och man kan inte beställa eller ens se priserna i butiken om man inte har loggat in där. Hydrogarden har intressanta mått på krukorna men det var inte så billigt.

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-04-2013, 11:22) *
Jag använder krukor av denna typ i lite olika storlekar.Håller många år lätta att rengöra.

krukor

Den var intressant men det kommer fortfarande att bli kostsamt att beställa 300 st, nästan tusen kr ... biggrin.gif
Jag gillar att krukan är ganska hög så det blir mer plats för rötterna.

CITAT (RibesRubusVitis @ 13-04-2013, 01:34) *
Jag sparar gamla mjölkkartonger och klipper av de nedre hörnen för dränering. Bra för växter som bildar nya rötter längs stammen.

Det är ju ett bra tips men fungerar inte för mig då jag behöver flera hundra...
jaj-51
CITAT (AromaJohanna @ 13-04-2013, 16:40) *
Intressant men på Webbbutiken Hallarnasträdgård.se verkar det som om de bara säljer till återförsäljare och man kan inte beställa eller ens se priserna i butiken om man inte har loggat in där.

Butiken säljer till privatpersoner också, priset brukar bli bra när man köper många ...
AromaJohanna
CITAT (jaj-51 @ 13-04-2013, 16:53) *
Butiken säljer till privatpersoner också, priset brukar bli bra när man köper många ...

Jag antar att du menar den fysiska butiken då? Jag kan varken se priser, skapa en inloggning eller handla från webbshopen eftersom jag är privatperson...
jaj-51
CITAT (AromaJohanna @ 13-04-2013, 16:57) *
Jag antar att du menar den fysiska butiken då? Jag kan varken se priser, skapa en inloggning eller handla från webbshopen eftersom jag är privatperson...

Ja jag menar den fysiska butiken, förr i tiden hette den Weibuls men är såld och har bytt namn.

du har mejl

Eva 33c
Jag köpte en kartong med 552st 9x9x10 cm svarta krukor från Eliassons Plast förra året och betalade då 260,20 + frakt 124+moms = 480 kr. Jättefina krukor, de har andra storlekar också. Bara maila dem så får du aktuell prislista och sortiment om du är intresserad.
AromaJohanna
CITAT (Eva 33c @ 13-04-2013, 23:06) *
Jag köpte en kartong med 552st 9x9x10 cm svarta krukor från Eliassons Plast förra året och betalade då 260,20 + frakt 124+moms = 480 kr. Jättefina krukor, de har andra storlekar också. Bara maila dem så får du aktuell prislista och sortiment om du är intresserad.

Det lät intressant! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon