Full version: Solrosor!
Klint
Vart hör det inlägg hemma,ja på flera ställen,men valde denna!

När vi köpte vårt hus var det sly och vildvuxet på en stor del av tomten där är nu gräsmatta. På ena långsidan i diket mot vägen har vi sått ängsblommor.Men nu tänkte jag plantera en solroshäck som avgränsning av gräsmattan.
Alla erfarenheter är välkomna!
Det som gjorde att tråden hamnade här är att jag undrar om ni har bra tips på var man kan köpa solrosfrö till bra pris,det går ju åt en del.Fågefrön duger inte de blir alldeles för höga vill ha en häck c:a 80cm.Så har ni förslag på sort och inköpsställe.
Skriv!
hattstugan

Tyvärr har jag inget förslag på inköpsställe! Har du kollat Odlas fröerbjudande?

Men jag testade solros frö från lösvikt och tyckte inte de blev så jätte höga! Gjorde ett häcktest genom att plantera solrosor på ett par ställen och de blev nog ca 80-90 cm!

Men förodla annars äter fåglarna upp fröerna!
evelina
Här hittar du massor av solrosor. Leveransen kommer fort. Jag brukar förgro dem.

fröer.nu
Klint
Vad kul med snabba svar! Ja ska skicka efter,för när jag planterat fågelfrön blev de jättehöga!
Förgro ja det får jag göra då,bra sida undrar om man hittar nåt mer kul flirting.gif
evelina
Ja passa dig! flirting.gif
Klint
hmmm,vilka jobbakompisar man har.Talade om för dem att de kunde få en påse med 100 frön för 35spänn,men näeda fick betala min frakt själv, kom "bara" upp i 10påsar och 225kr. yes.gif
Piccante
Jag köpte solrosfrö på Lidl för 4:95kr/ påse med 10-15 fröer. Sorten heter 'Torch' F1. Blir ca 80cm hög.
Jag har alltid velat ha en solroshäck eller en solrosåker för att få ett gult böljande fält med stora solroser. smile.gif Visa gärna en bild sen hur det blev.
Klint
Lidl! Jag har ju en bra bit att åka,men man borde nog... g.gif
Här blev det Golden Hedge 100-150cm och 20-25st för 25,80 Köpte 2 hoppas det räcker till en häck!
Blir det bra=bild!
octachoron
De sista åren har solrosodlingen gått helt åt skogen för mig, förra sommaren tror jag det var brist på värme och sol som ställde till det. Men jag tycker solrosor är för knepiga för att ha som häckplanta.
kerstin z5-6
om jag nöjer mej med gula brukar jag så vanliga fågelsolros frö smile.gif
Peztis
Brukar inte odla solrosor av någon orsak... Men jag undrar två saker:

1, Det sägs ju att solrosor är "hungrig" dvs, de vill ha mycket näring och kan därmed bli höga (om de har förutsättningarna till det, alltså). Om man ger solrosfågelfrön mindre näring, blir de då lägre eller blir de bara taniga med liten eller ingen blomning?

2, Kan man toppa solrosor? Det finns ju de som är grenade men de har kanske en fallenhet att grena sig? Tänkte att om man toppar dem så grenar de sig och blir därmed lite lägre. OK, från 2-3 m ned till 80 cm var väl kanske att ta i men... Ja, ni förstår nog hur jag menar.
kerstin z5-6
Jag brukar aldrig toppa solrosor , vad näring beträffar blommar de även i magert tillstånd men blir lägre och tanigare med mindre blomma
evelina
Toppat har jag aldrig gjort. Ett år när jag gjorde en ny rabatt så hade jag inte tillräckligt med växter till den så då planterade jag solrosor, jorden där var kogödsel och jag kan säga att jag har då aldrig sett på maken till solrosor det var knappt jag kunde dra upp dom på hösten pga rotsystemet.
Bassam
Hej

Man kan toppa solrosor, men människor tycker om dem när de är höga med fina blommor.

Obs
det är naturligtvis att de blir mycket höga och taniga i, Sverige, för att i Sverige finns inte tillräckligt sol till dem.

H.Bassam
gnon49
Förra året misslyckades jag kapitalt med solrosorna. Året därförinnan blev dom stora en prydnad för trädgården. Orsaken är höljt i dunkel för mig. För lite sol o för mycket regn kanske. Som väl är så sviker stockrosorna mig nästan aldrig och dom blir ju i samma storleksordning som solrosorna. Där har jag köpt några nya frösorter i år.
duo2010
CITAT (Klint @ 13-04-2013, 08:42) *
Vart hör det inlägg hemma,ja på flera ställen,men valde denna!

När vi köpte vårt hus var det sly och vildvuxet på en stor del av tomten där är nu gräsmatta. På ena långsidan i diket mot vägen har vi sått ängsblommor.Men nu tänkte jag plantera en solroshäck som avgränsning av gräsmattan.
Alla erfarenheter är välkomna!
Det som gjorde att tråden hamnade här är att jag undrar om ni har bra tips på var man kan köpa solrosfrö till bra pris,det går ju åt en del.Fågefrön duger inte de blir alldeles för höga vill ha en häck c:a 80cm.Så har ni förslag på sort och inköpsställe.
Skriv!

Hej
förra säsongen förgrodde jag lite frön från div påsar ekoligska frön som jag har till müslin. De blev lite olika stora ja en blev ju jätte hög men den fick nog mest gödning. Intressant att man skulle kunna toppa dem?
Gunilla
AnniiPannii
Jag misslyckas alltid med mina solrosor!
Barnen däremot kan så dem överallt och de kommer upp, jag tror jag klemar ihjäl dem biggrin.gif
Intressant det med solroshäck..

Vet nån vilken tid man ska så dem inne för att få någorlunda storlek på dem? Nu antar jag:)
Klint
Ja det antar jag med flirting.gif ska iallafall så nån gång denna veckan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon