Leopardcookie
13-04-2013, 09:03
Har riddarsporre på förkultivering och tänkte planera hur jag ska ha blommorna i rabatten men kom och tänka på en sak; När det står att den är 30 cm bred, är det per enstaka "blomma"? Blir helt konfunderad
Måste veta hur jag ska plantera de växterna som ska stå bredvid den så de inte göms när riddarsporren växt till sig.. om jag sätter 3 plantor riddarsporre, betyder det då att det blir 30+30+30 i bredd? åååh
Ja, 30+30+30 blir de efter några år när de växt till sig. Riddarsporre är ju en perenn som inte blir fullstor första sommaren. I början kan du ha andra växter bredvid eller t.o.m. mellan dem, men inte tredje-fjärde året, skulle jag tro.
kerstin z5-6
14-04-2013, 13:11
Just därför sätter jag oftast riddare i triangel-tre plantor ,de växer efter nåt år ihop till en stor maffig planta:)
Leopardcookie
15-04-2013, 07:56
Det här är riddarsporre som blommar första året, den sorten med större blommor. Jag har ca 10 plantor av den, kan man sprida ut dom lite 3 och 3 eller ska man ha alla ihop? Tänker på stödet eftersom de blir 1,50m höga.
Någon som vet om det finns att köpa plantor nånstans om man skulle misslyckas?
Hej
ska man ha alla ihop? Tänker på stödet ,DU kan plantera dem på båda förslag, men det är bättre att du plantera dem ihop; för att växter tycker om samla med varandra.
H:BASSAM
kerstin z5-6
15-04-2013, 18:01
Bara så vi talar om samma sak då? Du menar Delphinium av någon sort ?? alltså perenna riddarsporrar ?? Inte de ett åriga sorterna ? de som heter Consolida?
Leopardcookie
16-04-2013, 08:04
Vi pratar om samma sak

Perenna Delphinium, high society mixed F1 står det på påsen.
kerstin z5-6
16-04-2013, 17:11
De kommer i så fall att bete sig som jag skrev i förra svaret .Tre och tre i triangel eller annan form i rabatt är en smaksak. Stöden sätter jag dit innan de växt sig för höga, här blir riddare minst 150 cm eller högre:)
Leopardcookie
16-04-2013, 18:49
Okej då kör jag på 3 i triangel

Idag köpte jag färdiga plantor på granngården, planterade ut dom i rabatten med avklippt petflaska över. Tror ni att det funkar som skydd för nattfrost? De närmaste dagarna ska det vara 8+ på natten men i helgen 2-3 minus. Är det så att plantan inte får röra vid plasten och ska stå fritt inuti? Isf varför? Jag gjorde så just för att det skulle fungera som ett litet växthus.
Planterade även ut stockros som jag köpt färdig planta av.
kerstin z5-6
16-04-2013, 23:52
Tycker det var väldigt tidigt .. petflaskan ger ingen värme.. stog plantorna ute där du köpte dem ?
Jag skulle ha haft dem ute under fiberduk hela maj ..i krukorna. Ev i nya , större med mer jord..
De är perenner ja och de tål -30 men inte när de just kommit från ett varmt växthus...har du tur överlever rötterna.
Då kommer de igen.
Leopardcookie
17-04-2013, 07:51
Ja det stod ju ute när jag köpte dom så då tänkte jag att de var redo för utplantering

Det är ingen tjäle i jorden längre och inatt var det som sagt 8+, ska jag gräva upp dom igen eller kan jag skydda dom ytterligare med något?
kerstin z5-6
17-04-2013, 10:58
Ok stod de ute bör det räcka med att du skyddar dem med fiberduk när du ser att tempen sjunker mkt nattetid .
Leopardcookie
18-04-2013, 08:53
Tack så mycket Kerstin! Bäddade in dom igår med fiberduk, får se hur länge den får sitta på nu. Hoppas på RIKTIG vår snart!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.