Jag har fått hem liljelökar som nu har börjat växa. Nu undrar jag vad som är det bästa för dem. Kan jag plantera ut dem i rabatten redan nu? Bor i zon 3.
Jag har också liljelökar som jag beställt - har gjort som så att jag satt lökarna i stora krukor (planterat dom som man brukar) ställt ut krukorna på balkongen och håller alla tummar att det ska funka. Där dom ska växa är det fortfarande tjäle och snö. Nu står krukorna inne centrala Uppsala och skall så småningom fraktas ut till torpet ca 1 mil öster om stan.
Om jag gjort rätt eller fel vet jag inte - men på en av förpackningarna står det just så som jag beskrivit.
Tack för svar, får se om jag vågar plantera ut i rabatten.

Men det är ju inte bra för lökarna att vara kvar för länge i förpackningarna heller. Kan bli att jag krukar krolliljan och har den inne ett tag...
Leopardcookie
15-04-2013, 08:39
Kan man inte plantera ut i rabatt och sätta en avklippt petflaska över för att skydda mot frost? Mina har vuxit upp 5 cm över ytan i krukorna inne och jag skulle vilja plantera ut dom för jag har brist på plats..
Hej
Det är bättre om du väntar lite mera; på grund av kylan står I marken också:
H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.