Full version: Så inomhus
RitRat
Det är vanligt att jag/vi sår våra plantor alldeles för tidigt inomhus, det kliar ju i fingrarna så mycket!
De blir lätt för långa och rangliga, svåra att vänja utomhus sedan.

Luktärter har jag blivit så besviken på flera år i rad. Eller närmare bestämt; besviken på mig själv att jag inte fattat hur man gör.
I år ska jag inte förgro dem inomhus alls, de ska sås på friland i juni. De luktärter som tidigare blivit långa o rangliga inomhus har ändå blivit solbrända och dött efter utplantering, och nya skott har vuxit från rötterna. Alltså hade det varit lika bra att så dem ute!!!

Istället för datum för sådd, så är det ju klokare att följa antal VECKOR före utplantering. Det skiljer sig ju så mycket inom landet, när plantor kan sättas ut, och det skiljer mycket på om det finns växthus eller ej.

Jag vet bara att här i Västerbottens kustland, zon 5, kan jag inte sätta ut någonting på friland före andra veckan i juni.

Jag har tappat bort adresser till såtabeller där antal veckor anges.
De finns någonstans, både för grönsaker och ettåriga blommor.
Har någon en adress eller två?
kerstin z5-6
Jag ser att du skriver: Solbrända, rangliga mm.
Inomhus ljus i Västerbotten är minsann ingen hit för lyckade odlingsresultat.

Luktärt på friland i juni här , blommar senare delen av augusti om man har tur och njutningstiden blir väl kort tycker jag.
Jag förodlar mina "måste ha " sommarblommor bla luktärt under senare del april och maj.

Skaffa ett vanligt lysrör med kallvitt ljus.Häng 10 cm över sådd i höj o sänkbara linor.

Allt du sår inne måste avhärdas under minst en vecka innan utplantering dvs långsamt vänjas vid sol och vind.

Detta kan göras under tex 4-5 lager odlingsduk som skalas av succesivt dag för dag till dess att temperaturen ute medger att de lämnas ute över natten. Då först kan man plantera dem ute.

Samma gäller för perenner om man vill så sådana och med dem kan man ofta börja redan i feb mars.

Tyvärr har jag tappat länken till antal veckor före utplantering då jag mest sår perenner.Hoppas nån annan har den smile.gif
Peztis
Här är lite hjälp:
Grönsaker
Liten lathund
Ettåringar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon