Full version: vindblåst gräs?
nässlamera
skulle behöva hjälp igen..
letar efter något jag ännu inte sett som ska stå framför en rosenhäck framför huset. det ska vara ca 30-80 cm och ha effekten av yvigt el örtaktigt gräs som vinden kan blåsa lite i. det är den romantiska vindblåsta känslan jag vill åt, det får gärna se lite strävt och vildväxande ut, som taget från en äng eller en hed. sleep.gif
är uppvuxen på västkusten och har en grej med vindblåsta ljunghedar och sånt, eller saker som ser blåsiga ut, saknar det i skåne där trädgården är, det salta barska vindblåsta alltså tongue.gif prydnadsgräs? örtliknande gräs? (som e fina och blåser lite i vinden)
det ska vara som en liten dunge och täcka ett avlångt område på ca 80-140 cm..

när jag ändå frågar; kan man odla ljung på lerjord vid kusten i platta söderslättsskåne? förritiden ska det tydligen ha funnits ljunghedar här. fast det passar bättre vid klippor längre upp i landet
Ludvig Johansson
Jag är förtjust i strandråg som växer på just Västkusten (=Bästkusten naughty.gif )

Det är blåskimrande och runt 60cm högt. Kanske det finns någon extrafin kultivar? Antar att det kan anses som lite oborstat i de flesta trädgårdssammanhang och kan säkert även sprida sig en del.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon