peanutpea
13-04-2013, 17:00
När jag bodde i Gästrikland brukade jag lyssna på ett trädgårdprogram på radion. Tror det gick på tisdagar och det var en lokal äldre trädgårdsmästare som höll i programmet. Han berättade att om man hade problem med myror i trädgården så skulle man lägga ett medel under en sten - långt bort i trädgården så skulle myrorna lockas dit. Vet någon vad det är för medel? OBS! Vad jag minns så ska det inte vara giftigt.
Hej
Den heter Myr, och det finns i alla trädgårds butiker, och det finns i mataffären som ( HEMKÖP ).
H.Bassam
Gossen Ruda
15-04-2013, 08:07
Myrr är ett gift som används för att utrota myror.

Har aldrig hört om att något skulle kunna locka bort myror, socker och andra söta saker lockar visserligen till sig myror men de flyttar inte dit.
Hej
Det är enda medel mot myr som finns i affären, alla bekämpning medel är giftiga, det beror på hur man använder dem.
Obs man kan använda vinäger.
H.Bassam
Eva i Västerås
15-04-2013, 20:58
Jo, visst finns det myrdosor som man lägger ut.
Men gift av något slag är det, som myrorna bär hem och matar drottningen med.
Hon dör och då dör hela myrsamhället. Googla på myrdosa.
peanutpea
25-04-2013, 21:36
Jag tror det var Borax, men det är väl giftigt?
Hej
Alla insekter bekämpning innehåller gift material, så dör de insekter, men vi kan ändrar miljö som insekter tycker om, till exempel myror tycker inte om fukt så vi försöker behåller platser fuktiga.
Tipsar
Naturliga receptor:
1 man kan strödde kanel med vitpeppar, så myror blir borta.
2 "funlight" innehåller aspartam, Asparten kan dö Myror.
3 Gul såpa som blandar med vatten.
Bassam
kerstinbern
26-04-2013, 04:43
CITAT (peanutpea @ 25-04-2013, 21:36)

Jag tror det var Borax, men det är väl giftigt?
Man brukar blanda borax med något sött, sedan skall myrorna ta hem det till boet. Det finns en massa recept på nätet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.