Christian M
I en stund av förvirring glömde jag att björkar inte ska beskäras under savstigningen och kapade nyss bort fyra kraftiga grenar (diameter runt 10 cm). Jag bor i zon 1, så savstigningen var i full gång och björken blöder förstås kraftigt nu. Trädets höjd uppskattar jag till 10 meter och stamdiameter till 30 cm, så det är en ganska stor björk.

Finns det något jag kan göra för att minska risken för att trädet tar skada? Pensla på vax? Något annat?

Hur långt efter att jag kapade grenarna är det lönt att vidta åtgärder?

Är trädet dödsdömt, eller oroar jag mig i onödan?
Huggorm
Bara låt det vara, trädet sköter det bättre själv, det har miljoners års evolution sett till. Det kommer säkert klara sig, de tål ganska mycket blödande
Rebecca
Var försiktig med att beskära björk i fortsättningen, de är ganska så ömtåliga och får lätt in röta i snitten. Björk är ju ett "kortlivat" träd dessutom.
Bassam
Hej

alla växter som kan blödda mycket efter beskärning, man kan beskära dem i JAS perioden på grund av på den här tiden växter blod rör sig inte på den här tiden eller de rör sig långsam. så blödda de inte, vi måste respektera växterna liv.

H.Bassam
Gossen Ruda
Som sagt, blödningen är inget problem men däremot snitten i sig. Björk har problem att övervalla snitt större än 5 cm men även mindre snitt kan bli en rötkälla.
realdexter
Jag lyfter den här tråden eftersom det är samma ämne.

Har fått lov av grannen att kapa en kraftig gren på en björk på hans tomt. Eftersom saven förmodligen kommer att rinna rejält kanske det är bäst att vänta - men hur länge? Grannens hus ska säljas inom kort och man vet ju inte nya grannens inställning till att kapa grenen.
Huggorm
CITAT (realdexter @ 07-04-2015, 18:50) *
Jag lyfter den här tråden eftersom det är samma ämne.

Har fått lov av grannen att kapa en kraftig gren på en björk på hans tomt. Eftersom saven förmodligen kommer att rinna rejält kanske det är bäst att vänta - men hur länge? Grannens hus ska säljas inom kort och man vet ju inte nya grannens inställning till att kapa grenen.
Helst efter midsommar men åtminstone inte före löven är ute
realdexter
Tack för ditt svar!! Men fasen också, hoppas försäljningen drar ut på tiden och att tillträdet dröjer ännu längre... annars får jag göra det ändå. Nuvarande ägaren sågade av en gren i ungefär samma dimension häromåret och det rann sav i två dagar, trädet ser inte speciellt friskt ut runt omkring det området.
Gossen Ruda
Det är stor risk att det går in röta om man kapar i savstigningstider, saven gör att skadegörarna för god näring. Jag skulle kapat ändå när du nu har tillstånd. skulle trädet stryka med är det ju inte ditt problem. Jag förstår att grenarna kan vara det så var glad om trädet försvinner. Enligt min mening är björk och flera andra träd för stora för normala trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon