Full version: Nerium
Monarda
Köpte en Nerium oleander sommaren 2011. Den var då väldigt kompakt i växtsättet och full med knoppar som tyvärr trillade av den ena efter den andra. Kanske var den för hårt driven. På hösten åkte den ner i källaren med belysning men där fick den tyvärr spinn, vilket jag till slut fick bukt med. Hela förra sommaren stod den ute i regn och rusk, växte gjorde den och i höstas var den full med knopp. Nu fick den tillbringa vintern på övervåningen vid ett fönster och med extra belysning, någon knopp torkade och trillade bort men dom flesta satt kvar hela vintern men i stort sett oförändrade. Så för några veckor sedan började det hända saker och nu har första blomman slagit ut. Ljuvligt rosa och med en underbar doft. Hoppas nu innerligt att resten av knopparna också blir något. Skulle gärna flytta ut den på inglasade verandan när det blir lite varmare men vet inte om jag törs, kanske knopparna trillar av då.

Den som väntar på något gott.....

[attachment=75871:DSC_0364.jpg]

[attachment=75872:DSC_0361.jpg]

Ser nu att inlägget hamnade fel, skulle naturligtvis varit i krukväxtavdelningen. Hur man flyttar vet jag tyvärr inte.
Fjortispower
Väldigt fint träd och vilken fin fluffigt rosa blomma! Själv har jag en ny stickling i år, hur det kommer gå återstår att se. Men den växer..
Peztis
Min nerium som står nere i garaget ser ut att må finfint där! Då har den stått svalt men utan extra ljus. Ska väl snart ta och ställa ut den på min inglasade balkong.
Bassam
Hej

Du kan göra nu, på grund av blommande växter tycker om ljus och fuktiga jord, om jorden blir torr, knoppar och blommor blir sämre, så ger floristerna sina blommande växter vatten nästan varje dag på den här tiden, annars blir knopparna och blommorna torka och vissna
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon