Idag hörde jag ett konstigt tvåstavigt rop uppifrån berget. Nån fågel men inget jag kände igen. Kollade med kikaren och i en torrgran satt det en rovfågel. Aha, duvhöken är här. Den satt där ganske länge och vände och vred på huvet. Där brukar det sitta duvor och ta igen sig i samma träd och några kom flygande men fick full fart när de såg vem som satt i trädet.

Senare på dan var höken borta och det satt en duva och kuttrade istället. Rätt var det var kom det en fågel flygande högt över huset. Vad f-n vad det där? Lite större än en duva men med långa smala vingar och lång stjärt. In och kollade fågelböckerna. Pilgrimsfalk! När jag tittade på bilderna såg jag också att de kraftiga vita och svarta markeringarna i ansiktet på "duvhöken" som satt i granen stämde in på falken. Åtminstone en är tillbaka.
Om de häckar, hur ser utsikterna ut nu? Dåliga. Det pågår trädsäkring utefter järnvägen och om det fortsätter fram till stupet är det godnatt. Jag vet dock inte om det blir så, träden och fö även klippstupet ingår i ett biotop-reservat. Fast Trafikverket har varit på Skogsvårdsstyrelsen om att få ta ner riskträd men jag vet inte hur det har gått. Det blir till att ringa några samtal i morgon.