Jerrie
Jag vill så otroligt gärna ha ett olivträd, men enligt vad jag förstår så måste oliven vinterförvaras svalt. Det kan jag inte ordna eftersom jag bor i lägenhet och har alltså inget svalt utrymme att tillgå. Jag har dock googlat lite och har på några ställen läst att folk faktiskt ändå har lyckats övervintra sina olivträd i lägenhet. När jag läste det tändes ett mindre ljus av hopp inom mig, och nu frågar jag er, experterna: Finns det något sätt att övervintra olivträd i rumstemperatur eller ej?
Alexander-VG-zon3
Har du balkong eller nåt ställe där den kan stå efter att frosten är förbi tills den första frostnatten kommit på hösten ? såfall är det inga problem med att övervintra den i lägenhet Om du kan ge den extraljus, gärna upp till 18tim. Står den ute på hösten ca en månad med runt 10grader så räcker det som vintervila och sedan har du den inne och ger den ''vår''. Då är det bra att även ge den näring. Då om extraljuset är bra och tillräckligt så kommer den växa och blomma.

Små frösådda oliver kan dock klara sig inne åretrunt i ungålder, men med ökad ålder måste man ge vila. Och dom man köper som stora från blomsterbutiken eller plantskola kommer inte trivas eller klarar sig att odlas inne åretrunt, kan överleva nåt år.
Jerrie
Visst har jag balkong, och hade tänkt att den skulle stå där under sommaren. Extrabelysning kan jag säkert fixa. Jag hade tänkt köpa ett mindre träd och det är kanske bättre då än att köpa ett som redan är stort? Någon skrev någonstans att ett litet träd har större chans att vänja sig vid den miljö den lever i, stämmer det tror du?

Ja jag ska ge detta ett försök faktiskt. Jättekul smile.gif Jag ska till Spanien i sommar också och tänkte dessutom försöka sno med mig lite olivkärnor från träden där om jag hittar, och se hur det går om jag planterar dem. Kanske man har många olivträd efter ett tag om man sköter sina kort rätt och har lite tur. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Det är bara från frösådd man kan få något tåligare planta, men att köpa ett stort eller ett litet ''träd'' gör ingen skillnad i hur det ska övervintra eller hur tåligt det är, sedan finns det ju olika namnsorter med olika egenskaper.

Har övervintrat mina oliver i lägenhet nu i flera vintrar, går jätte bra och dom blir snabbt stora (växer hela vintern). Var noga med att avhärda det ordenligt så det inte bränns i vårsolen.
Bassam
Hej

Det är första problem kan träffa när man övervintra oliv träd inne; att de ge inte bra blommor och frukt; för att blommor knoppar behöver lite kall, får att ge blommor, så kan små oliv träd klara sig bättre inne:

H:BASSAM
catlady
Olivträd är vackra, men ju större träd desto mindre chans att det klarar sig inne. Du kan köpa mindre ympade träd, små som vanliga krukväxter, och då kan du lösa det genom att ha ett fönster "elementfritt" under vintern.
Om oliven får för lite ljus, står i minusgrader, eller för varmt tillsammans med för lite ljus, så tappar den sina blad. Problemet med medelhavsträd som oliv och citrus är att de växer så förbenat långsamt, så om du en gång gjort ett misstag och förlorat bladen så kan det ta 6 månader till 1 år innan trädet är sig likt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon