Vinterflickan
Har ju en hel del marktäckare som jag fått & köpt och som har fått hamna lite här & var i trädgården.
Det jag funderar på är vilka som ska beskäras nu på våren, alltså helt klippas ned...
Tror jag fattat det rätt om att man ska klippa ned lavendeln, så den beskar jag ned till ca hälften - 1/3 kvar igår i det fina vädret smile.gif

De jag mest undrar om är;
Krypmalört
Flocknäva
Bergomrot (den vanliga med små blad, grenarna verkar rotslå sig men den ser väldigt risig ut för alla gamla vissna löv från förra säsongen sitter ju kvar)
Fjädernejlika & Backnejlika (bladen sitter ju kvar & ser på dom flesta fräsha ut)
Bergisopen (Hyssopus officinalis ssp aristatus)
Alunrot
Silverarv

Vore jättetacksam för hjälp eftersom jag inte vill förstöra blomningen eller tillväxten i onödan!
Bassam
Hej

Det finns två tider kan man beskära växter:

1 på våren före växter börja sin aktivitet,

2 på jAS PERIODEN.

Obs

Det är som viktigt att växter vaknar inte: så kan man beskära nu; på grund av långt kyla förvarandra kaLlt och växter fOrsätta sova.

H:BASSAM
kerstin z5-6
Laveldeln som är vedartad var det helt rätt att beskära , övriga uppräknade är örtartade perenner , där kan du klippa bort, nypa bort , dött material .Men de ska inte beskäras i den meningen. Bara putsas till.
Än har de kanske inte kommit igång med att växa , men när de gör det är fjolårsriset lätt att rensa bort.
Leopardcookie
Vad är det här för söt marktäckare? Har den i trädgården och den har varit fin i två år men nu är den brun och risig och jag vet inte hur jag ska sköta den?
hattstugan

Ser ut som Vintergröna! Den blir snart fin igen! Rensa bort bara det som är dött!
Leopardcookie
Behöver man göda med något? Det växer daggkåpa och hjärtbergenia nånstans emellan och det har kommit upp mycket höga grässtrån och det är allmänt ovårdat egentligen. Att handplocka ogräset är nästan omöjligt och jorden är hårt packat, lite lerig. Ska man kanske slänga på jordförbättring och hoppas att det kväver ogräset?
addo
Vintergröna är otroligt anspråkslös så den behöver ingen speciell skötsel, anledningen till att den blivit risig nu är den mycket speciella våren vi haft med varma soliga dagar och kalla nätter. Din vintergröna kommer garanterat återhämta sig.
kerstin z5-6
Ingen jordförbättring stoppar ogräs , bara handplockning ...

Ingen jordförbättring stoppar ogräs , bara handplockning ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon