oliv
Jag provade så viola cornuta alba minor (köpefrön), men efter 1 månad har inget kommit upp. Har också sått en vit luktviol, där har det kommit upp 1 planta. Jag har väl inte haft så kallt (8 grader). Är det någon som lyckats?
kerstin z5-6
Ja men de är varmgroende inget gror under +20, fröna ska täckas tunnt.Därefter gror de snabbt men något oregelbundet.
oliv
Ååh, då finns det en chans! OK, då väntar jag på att det blir lite varmare. Tack för ditt råd!
Ewa L
Vet inte om det är riktigt samma, men:

Jag sådde viola cornuta 'White Perfection' den 2/3. Sådde 100 frön med undervärme, skolade 78 plantor 25/3 och idag är de riktigt stora och står ute i växthuset.

Jag använder alltid ett litet miniväxthus med undervärme. Det hinner aldrig bli så fullt eftersom de flesta "vandrar vidare", till ett svalare ställe. angel_not.gif (Blev litet syftningsfel här men ni förstår nog.)
oliv
Hej Ewa, jag har sått en omgång till och nu står mina sålådor på fönsterbrädan i köket, undervärmen får elementet stå för. Vi får se om det händer något! smile.gif
oliv
Det hände inget med dessa frön.

Sedan fick jag tag i andra frön, och de grodde på en vecka! smile.gif Nu hoppas jag bara att jag kan hålla liv i dem... Får övervintra frostfritt i en kruka (hoppas det funkar). smile.gif
kerstin z5-6
Behövs inte , skola ut o sätt alla krukor i sand eller jord i en pallkrage
oliv
Ok, jag testar! smile.gif

Några får vara i kruka frostfritt, hade tänkt ha dem till underplantering av en kruka som jag förvarar frostfritt. Vet inte om de tycker om det, ska bli intressant att se...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon