Full version: Dum fråga?
Margaretha
Får man ställa en riktigt dum fråga? Hur i all världen ska man veta vad som är upp och ner när man ska försöka sig på att för första gången driva opp en dalia från knölstadiet?
Ögonen ska vara strax ovanför markytan står det. Men var sitter ögonen? Längst ut på "spreten" kanske eller i den andra ändan?
Mycket tacksam för svar.
unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar finnas rester kvar av stammen sen förra året ser ut som en pinnstump, denna ska vara uppåt. Det brukar ofta komma skott från ungefär samma punkt som den gamla stammen utgår ifrån.

Christer i Falköping
Inga frågor är dumma! Däremot kan svaren vara det. Det brukar ju vara så att den del av roten som går nedåt i marken, smalnar av långsamt, för att sluta i en tunn tråd. Däremot brukar toppen vara mer kraftigt avslutande, som en morot ungefär. Hoppas att du förstår hur jag menar.Ibland är ju rötterna nästan klotrunda, men även då brukar det vara så att det som är nedåt har en tunn rotsträng, medans det som är uppåt har en tjockare stjälk. Hoppas att jag har hjälpt dig något i alla fall.
Christer.
Margaretha
Tack! Jag måste erkänna att jag satt den upp och ner, men nu har jag vänt den igen! det finns detaljerade råd om hur varje litet frö ska sås, men knölar - ingenting!
Tack än en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon