iiaaa

Jag har en rumsgran som plötsligt börjat tappa sina grenar, den är så vacker och stor (1 meter). Den är placerad i ett norrfönster (trivts där tidigare) värmeelementet avstängt, ca 15 grader på fönsterbrädet, vattnar den med kalkfritt vatten ca. varannan vecka, ibland mer sällan. Känner alltid att den inte blir för torr eller har för fuktig jord.

Det enda jag kan komma på är att inomhusluften är för torr men är det inte lika torr luft i andra lägenheter?! Jag som trodde att det var en lättskött växt...

Tacksam för svar!
gunsta
Hej och hjärtligt välkommen till forumet!

Jag har också en rumsgran - köpte den som ganska liten. Den har har växt bra men sakta, dom gör det. Min gran får ganska ofta vatten - säkert två ggr per vecka. Duschar den då och då. Förra året planterade jag om den i specialjord och 'krukade' upp den. Som det verkar på min gran så trivs den mycket bra - står en bit in i ett ljust rum. Den har visserligen tappar de nedersta grenarna - men det tycker jag inte är anmärkningsvärt - dom var ju mycket små.
vanjalarsa
Hallå
Viktigt att den får fuktig luft.
Jag brukar "duscha " mina med en duschflaska varje dag. Annars kan man ju fixa till "uppochnervänd tallrik "metoden.
lycka till!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Woodii
Av det jag har läst om dem verkar det vara ganska normalt att de gör så.
iiaaa

Tack för kommentarerna! smile.gif

Grejen är ju den att den tappar inte bara de understa grenarna, vilket är normalt! Utan några av de översta grenarna har också fallit bort. De brukar börja med att de blir gula och lossnar bara med att man rör vid dem...

Har förstått att rumsgranar sällan angrips av skadedjur men vad tror ni? Kan det handla om något sånt?

Faktiskt så ser granen i nuläget lite bättre ut, men den är ju inte alls lika stor och präktig som den var p.g.a. alla grenar som lossnat sad.gif men jag är rädd att den snart igen kan börja tappa grenar. De är klart de e svårt att veta orsaken, men det är svårt när jag inte vet hur jag skall lyckas med min gran.

gunsta
Jag vet inte om mitt svar är till någon hjälp - MEN jag vattnar min gran betydligt mer än vad du gör - å andra sidan står den i ett varmt rum. Sommartid svalare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon