Full version: nytt glanskörsbär
kangas
För drygt 10 år sedan satte jag ett glanskörsbär som i princip inte har vuxit ett jota trots specialvård och plantering/skötsel enligt konstens alla regler. Nu när jag tittade till det såg jag att barken på stammen längst ner är bedrövlig, liksom mjuk och rutten.
Det arma trädet vill nog inte mer och jag kommer att ta bort det.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha vacker vinterbark där utanför köksfönstret och jag tror att platsen är rätt bra för körsbär, men är det ok att plantera ett nytt på samma ställe? (Det är svårt att flytta det några meter hit eller dit för det är ganska bergigt just där.)
AnniiPannii
Ja men titta först om jorden är någorlunda, det kan ju vara så att jorden har varit trist och därför har ditt gamla tynat bort..

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör byta ut jorden annars är det stor risk det nya trädet inte kommer börja växa det finns ju något som heter jordtrötthet så troligtvis har nematoder, miroorganismer, svampar mm. som går på prunussläktet förökat upp sig i jorden och sätter man ett nytt träd kommer ju trädet bli attackerat på rötterna och då brukar tillväxten och etableringen gå rätt dåligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon