CITAT (Ålgryte @ 16-04-2013, 00:12)

I min fritidsträdgård passar rådjuren på att vila sig. Där är oftast tyst och stilla med gott om plats och tid att mumsa på MINA växter
Jag har försökt / försöker med olika medel att få bort dem men lyckas dåligt och de är inte heller det minsta rädda för människor i villaområdet !
Kan jag placera käppar el täckta pallkragar för att förhindra att de vilar på mossmattan?
All spillning de lämnat efter sig - kan jag mylla ner den eller måste den bort?
Jag blir glad för alla tips för att bryta djurens vanor. Stängsel är dock inte möjligt annat än tillfälligt.
Hej
ja dessa råodjur i trädgårdarna är snart en sanitär olägenhet. Med tanke på alla fästingar de dräller så borde smittskyddsenheten utfärda avskjutning. Eftersom inte staket går, det finns annars väldigt bra sådant i svart plastnät som nästan inte syns för oss på ett par meters håll, har du koll på det? Du kan ju försöka markera revir runt tomten med urin det funkade här ett tag i allafall. Skadar ju inte att försöka.
gunilla
CITAT (jaj-51 @ 16-04-2013, 06:51)

Vi hade två golden retriever men våra urbaniserade rådjur åt upp och utrotade flera hundra lilje blommande tulpaner vi gav upp och nöjde oss med narcisserna.
Rådjur som lever i stadsmiljö lär sig snabbt fejkade fällor.
Hoppas du låter hundarna jaga dem och markera revir. Konstigt om inte det hjälper.
Gunilla