Ålgryte
I min fritidsträdgård passar rådjuren på att vila sig. Där är oftast tyst och stilla med gott om plats och tid att mumsa på MINA växter ranting.gif
Jag har försökt / försöker med olika medel att få bort dem men lyckas dåligt och de är inte heller det minsta rädda för människor i villaområdet !

Kan jag placera käppar el täckta pallkragar för att förhindra att de vilar på mossmattan?

All spillning de lämnat efter sig - kan jag mylla ner den eller måste den bort?

Jag blir glad för alla tips för att bryta djurens vanor. Stängsel är dock inte möjligt annat än tillfälligt.
jaj-51
I min villaträdgård använder jag el stängsel!
Våra urbaniserade rådjur stannar hos grannarna och äter där istället.

Grönsakslandet har fått en omgång med låga trådar så kattorna gör sina toalettbesök någon annan stans.

Tänk om kattägarna tog lika duktiga som hundägare så skulle vi slippa många problem.
AnniiPannii
Jag har märkt att det enda som hjälper mot inflyttade råddjur som inte är rädda för människor är antingen stängsel eller att du släpper lös några hundar i din trädgård iband, helst så de kissar mycket.
Det gör av någon anledninging så att grannarna har en massa råddjur men jag får ha mina tulpaner ifred biggrin.gif

Om du känner någon med hund så kan man även ta päls (om dne fäller) och sprida ut i landen man är extra rädd om, fungerar utmärkt biggrin.gif

Jag sprider alltid ut hundhår två gånger om året och det som inte försvinenr av sig själv senare tar fåglarna och bygger bo av smile.gif
kerstinbern
Om nu hundhår fungerar så borde väl avföring från hund fungera lika bra? I alla fall lättare att få tag i !
jaj-51
Vi hade två golden retriever men våra urbaniserade rådjur åt upp och utrotade flera hundra lilje blommande tulpaner vi gav upp och nöjde oss med narcisserna.

Rådjur som lever i stadsmiljö lär sig snabbt fejkade fällor.
AnniiPannii
Antagligen fungerar hundbajs också men det är inte lika kul att ha i rabatterna tongue.gif
duo2010
CITAT (Ålgryte @ 16-04-2013, 00:12) *
I min fritidsträdgård passar rådjuren på att vila sig. Där är oftast tyst och stilla med gott om plats och tid att mumsa på MINA växter ranting.gif
Jag har försökt / försöker med olika medel att få bort dem men lyckas dåligt och de är inte heller det minsta rädda för människor i villaområdet !

Kan jag placera käppar el täckta pallkragar för att förhindra att de vilar på mossmattan?

All spillning de lämnat efter sig - kan jag mylla ner den eller måste den bort?

Jag blir glad för alla tips för att bryta djurens vanor. Stängsel är dock inte möjligt annat än tillfälligt.

Hej
ja dessa råodjur i trädgårdarna är snart en sanitär olägenhet. Med tanke på alla fästingar de dräller så borde smittskyddsenheten utfärda avskjutning. Eftersom inte staket går, det finns annars väldigt bra sådant i svart plastnät som nästan inte syns för oss på ett par meters håll, har du koll på det? Du kan ju försöka markera revir runt tomten med urin det funkade här ett tag i allafall. Skadar ju inte att försöka.
gunilla

CITAT (jaj-51 @ 16-04-2013, 06:51) *
Vi hade två golden retriever men våra urbaniserade rådjur åt upp och utrotade flera hundra lilje blommande tulpaner vi gav upp och nöjde oss med narcisserna.

Rådjur som lever i stadsmiljö lär sig snabbt fejkade fällor.

Hoppas du låter hundarna jaga dem och markera revir. Konstigt om inte det hjälper.
Gunilla
jaj-51
CITAT (duo2010 @ 16-04-2013, 10:21) *
Hej

Hoppas du låter hundarna jaga dem och markera revir. Konstigt om inte det hjälper.
Gunilla

Nja det är inte tillåtet att släppa hundarna på viltet även om man vil ibland.

De kom åt skövlade när hundarna var inne ...
Ålgryte
Tack för alla tips!

Jag ska be grannen låta sin hund vattna min mossmatta ngn gång i månaden crazy.gif

Stora bollar av otvättad ull har jag satt upp lite varstans och hoppas att det ska hjälpa. Har även stuckit ner pinnar med rådör för att skydda tulpanerna...

Men hur gör jag med rådjursspillningen som finns ÖVERALLT ?!!! Kan jag dölja den med ny jord eller känner rådjuren lukten iaf ?
Under vintern har de legat på snön och vilat sig och "det som göms i snö...." så nu syns det tydligt att de har haft hela min trädgård som sitt revir !!!

Staket har jag förstått måste vara hööögt för att de inte ska ta sig över men jag ska prova att spänna vita band på olika höjder också.

Något mer jag kan tänka på?
Gossen Ruda
Jag har fört en kamp mot bl.a. rådjur vid sommarstugan och tror mig ha vunnit nu. Längst ner ett ca 1 meter högt staket med hönsnät för att hålla ute grävlingen. På stolparna har jag spikat tunna ribbor som når upp till 2 meter. På ribborna har jag spänt vita snören med ca 20 cm mellanrum. Det funkar, även för älg. Det svåra är att mota bort odjuren när de väl vant sig vid att komma på besök men ordentligt med band borde nog räcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon