Jag köpte ett par silvertalllar för ett år sedan. De har växt ordentligt och fått kottar, mått bra, sommar liksom kall vinter. Står i rhododendronjord i krukor utomhus, i stan.
Den ena av tallarna har nu börjat få bruna barr och tappa mycket barr och har märkliga gula bollar/"ägg" ca 1-3 mm i jorden, se bild. Första tanken är skadedjur, men vad?
Tacksam för förslag om vad jag bör göra!
IMG_4351.JPG
IMG_4350.JPG
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2013, 10:21
Det är inte ägg det är långtidsverkande näringskulor typ osmocote/plantacote/multicote
Att den inte mår bra kan ha att göra med vintern och såna skador ser man ju inte förren allt tinar och det döda torkar bort.
jaj-51
16-04-2013, 10:36
Mitt virusprogram markerade första inlägget som misstänkt nätfiskemedelande ....
eddygrove
16-04-2013, 10:47
Stort tack Åsa för snabbt svar!
Jaha, lite pinsamt då att inte ha koll på näringskulor men jag har inte själv tillfört några. Brukar de komma med rhododendronjorden från början och ligga kvar oförändrade ett år?
Jag inser att det kan vara naturliga skador, men denna avviker så markant från sin "syster" som står bredvid o ser kärnfrisk ut. Jorden har varit tinad i ett par veckor skulle jag tro.
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2013, 10:52
Odlarna blandar ofta ner dem i jorden vid plantering så växten har näring under uppdrivningen ofta håller de bara 3-6mån sedan är de tomma och bara det gulaktiga skalet är kvar och det kan vara kvar i många år så klämmer du på dem borde de vara tomma inuti.
Kan kanske hända att det finns nån rhododendronjord som har kulor iblandade med men har aldrig köpt rododendronjord så jag har inte kollat vad de innehåller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.