Full version: Så frön i örtjord?
pprovenzano
Som förväntasfull förstagångsodlare var jag lite för ivrig i mina inköp på plantagen och köpte Hasselfors örtjord, som verkar vara ganska gödslad och näringsrik jord och sådde mina frön i (basilika, timjan, persilja, rosmarin, oregano etc etc..).

Efter att ha läst på lite först i efterhand (doh!) förstod jag att man helst ska använda en svagt gödslad såjord tills fröna har grott. Än så länge har det bara gått 4 dagar men ingenting har börjat sticka upp ur jorden. Nu undrar jag hur stor tabbe detta egentligen var? Tror ni att dom kommer att gro så småningom eller borde jag göra om och göra rätt?

Tilläggsfråga: Ska alla sorters frö stå mörkt tills dom har grott eller finns det några undantag?
kerstin z5-6
De flesta fröer ska stå ljust till de grott och efteråt! Få undantag , de täcks i stället med jord övriga sås ytligt.Ytterst få om några fröslag är mörkergroendende.
Du har robusta kryddor mm och de lär gro bra i vilken jord som helst.
Odlar sällan kryddor så om något är specifikt för dessa får nån annan svara.
Åsa, mälardalen zon 2
Så kinkiga brukar inte såna kryddväxtfröer vara jag har sått ibland i krukväxtjord och det har funkat bra det med.

Få sorter är utpräglat mörkergroende det är nog mer vanligt fröer är ljusgroende och ju mindre fröerna är desto mer ytligt ska man så dem ofta. Så många pyttefrön bör inte täckas av jord alls.

Basilika funkar både om man täcker med jord eller inte men de gror mycket snabbare ifall man behandlar rsom ljusgroende och inte täcker alls med någon jord.

Persiljefrön ska till helvetet 7 gånger och tillbaka innan de gror gammalt talesätt som beskriver att det kan ta lång tid för dem att gro och det är normalt

Rosmarin brukar vara ljusgroende = inte täcka fröerna med jord.
pprovenzano
Stort tack för bra svar! Då håller jag tummarna för att dom tar sig och passar samtidigt på att plocka bort tidningarna från drivhusen.

Just för rosmarinen så stod det följande på påsen: Så glest i fuktig såjord. Ställ krukan i kylskåpet i 2-3 veckor. Ta ut den och ställ ljust.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon