Har ett land som jag skulle vilja ha några fina buskar som växer rätt fort på
Är det några buskar som man kan köpa via Odla.se
Gärna några som inte blir för yviga Har tänkt mig ca 3 st med blommor på
Kan någon komma med tips
Ludvig Johansson
17-04-2013, 21:00
Jag tycker det är svårt med så lite information att ge något bra råd. Vill du ha buskarna i ett trädgårdsland? Ska de därmed ge någon slags bär? Ofta betyder nog snabbväxande yvig.
Du kan läsa följande artikel hos odla om prydnadsbuskar:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...kar-lovfallandeOm du ska ha bärbuskar så är väl amerikanska blåbär trevliga (om klimatet tillåter, var bor du?) men de växer inte speciellt fort.
Jag tolkar det som du vill ha blommande buskar och inte buskar med ätbara bär?
Och det är ju svårt att kombinera snabbväxande med att det inte skall bli för yviga...
Det beror ju också på vart i landet det är, det är viss skillnad på vad som kan växa i Skåne och norra Norrland...
Några tips i alla fall på buskar som jag tycker är fina, är snabbväxande och klarar sig i alla fall ganska långt norrut:
doftschersmin: blommar i juni-juli med fantastiskt doftande blommor (köp e-plantan så är du säker på att få doft, tex namnsorten "Finn"), kan bli rätt hög, men går bra att beskära
paradisbuske: blommar lite tidigare än doftschersminen med ett hav av små rosa blommor, doftar inte, kan också bli ganska stor med tiden, men går bra att beskära
forsytia: en trevlig buske om du är där på våren! Blommar med et hav av gula blommor i april-maj, också fint att ta in kvistar till påsk
bukettapel: buske som blommar med äppelblomsliknande blommor i maj-juni, får små frukter på hösten som fåglarna gillar (inte goda för oss), fin höstfärg på löven
kopparhäggmispel: ganska smal och hög buske som blommar med vita blommor i maj, får små bär som är ätbara, men nog få äter, poängen med busken är dock de eldsröda löven på hösten
syren: så klart, men det har du väl redan tänkt på själv? Bondsyren blir ju rejält hög med tiden om den inte beskärs.
äkta fläder: blir ju också stor med tiden, men går fint att beskära. Trevligt att göra saft på blommorna, och bären kan man också ta tillvara om man vill.
Vad jag har sett säljer odla.nu inte buskar alls? Dessa ovan är dock vanliga och bör finnas på varje plantskola.