när jag skickade efter solrosfrön hittade jag jättefina blå luktärter så det beställde jag.Nu när jag tänker efter blir jag lite orolig att det är för sent att så,kommer inte ihåg va de hette men de finns inte att köpa som plantor här.Är det någon ide att så nu eller är det alldeles för sent?
hattstugan
17-04-2013, 05:23
Inte för sent att så luktärt! Iofs direkt sår jag alltid luktärt pga platsbrist inne!
malcolm
17-04-2013, 07:44
Jag har sått luktärt mitt i sommaren och det har gått bra men då har jag inte förgrott utan sått direkt i avsett kärl.
kerstin z5-6
17-04-2013, 11:56
Inte alls för sent ,vid förodling sår jag dem slutet april
Det är underbart med luktärter, den enda riktigt viktiga sommarblomman hos mig (de andra byter jag från år till år).
Mina står under lysrören med två bladpar, men det var verkligen bara för att jag inte kunde hålla mig - inte för sent att så.
Däremot är de ofta lite knepiga att få igång, tycker jag. Lucker jord är ett måste. Och blötlägger innan gör jag alltid över natt eller lite till. Ibland filar jag lite. Sen dröjer det väldigt olika länge, några kommer upp rätt snabbt, andra tar (hos mig) flera veckor på sig. Och andra kommer inte alls. Giv ej upp!
strandskatan
17-04-2013, 15:02
Jag förodlar aldrig, direktsår i krukor och lådor ute i maj. Min erfarenhet är att de direktsådda blir starkare och växer om de förodlade, testade ett år att göra både och.
Aha! Då har jag missförstått något,men det var ju bra de!
Undrar om jag ska förgro eller ej
Det var Blue ripple jag beställde och jag har sett en bild på dem tillsammans med petunior,båda är skiftande i olika blå toner och det var så fint!
Hmm lutar nog åt förodling
kerstin z5-6
18-04-2013, 23:23
Zon 4 eller högre, för så.. annars hinner de inte blomma bra. 1 maj räcker för förodling
Ja då kör jag på de,hinner gott å väl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.