Hejsan har blivit helt knäpp och lite ambivalent när det gäller val av träd.
Det hela börjar med att vi har en damm som får lite för mycket solljus så vi vil plantera ett träd för lite skuggande effekt.
Va på plantskolan igår och tittade på diverse träd mest klotträd men mina farhågorr är ju att dessa mest gör skugga rakt under sig och inte kastar sin skugga över vattenspeglen som är min tanke.
Vilket då leder till at man får plantera det väldigt nära dammen och det är ju inte optimalt.
Vi täcker ju över dammen med bärnät på hösten så det skulle väl iofs klara sig änndå för lövens skull.
Men nu när jag sitter och googlar träd fastnar jag mer och mer för klotpil eller bollpill kalla det vad ni vill dessa blir ju ganska rejäla och passar bra i den skånska myllan.
Är dock lite rädd för dels rötterna som sägs ska vara aggresiva ex. vis mot damduk och att dom långsmala löven lätt smiter igenom bärnätet på hösten.
Vad tror nu skulle vara optimalt ett snabbväxande är ju att föredra då dammen säkert är igengrävd om 20 år.
Kan man få lite åsikter och tankar så vore det till hjälp.
Ludvig Johansson
18-04-2013, 10:10
Jag skulle också fundera på vilken slags trädgård ni vill ha och försöka välja träd utifrån det. Det finns många träd som säkert skulle fungera fint.
Jag håller med om att pilar är vackra. För min del tycker jag mest om de som är trolska och har hängande bladverk. Men de är nog inte det bästa för dammduken. Om ni vill ha exotiskt eller japansk känsla så är vattengran enormt vackert. Det är barrfällande med fjäderlätta barr, snabbväxande och har en mörkröd svampig cool bark. Iallafall härdig till zon 4. Gillar vatten. Rosenrobinia är ett förjusande mindre träd med enormt vacker blomning och luftigt grenverk. Kan börja skjuta rotskott. Ett träd som alla borde ha är korkalm, lite svårt att få tag på men väl mödan värt. Jättekul! Om du bor i de mildare delarna av Skåne så är någon katalpa ett roligt val. De kan funka i zon 3-4 också men då får man räkna med att de fryser tillbaka en del vintrar (beroende på art och sort).
Ja det är en djungel detta vi bor ju ett jorbrukslandskap och trädgården är ung vi håller sakta på att bygga upp den.
Vi siktar på att få den lummig o lite mer mysig.
Killen på plantskolan rekomendera en klotplatan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.