Hej, är det någon som har tips på goda, tidiga och friska potatissorter för kokning som färskpotatis och att steka/rosta hela i ugn?
Hej,
Jag brukar ha 4-5 olika sorter varje år, det är ju så kul och gott med potatis. Förr provade jag nya jämt, nu har jag mer fastnat för några, och provar bara ngn ny.
Ett måste hos mig de senaste åren har varit Cherie - en vackert rödskalig sort som hos mig både ger mycket och kommer igång tidigt, och som är himla god! Också amandine är fin o god och rätt tidig. (allra tidigast är väl swift, helt ok men ingen favorit hos mig, Timo gillar jag då bättre, t ex)
Som vinterpotatis har jag i år asterix, och blue belle. Asterix är ju fast, och blue belle kanske lite mjöligare. Båda bra och goda. Passar bra för ugn.
Men testa dig fram - på Plantagen brukar de numera ha väldigt många sorter, och det är roligt att pröva lite olika från år till år.
Jag som är potatisnörd har läst mig till att jorden ger större smakskillnader än sorterna, kanske stämmer det också.
Lycka till!
PS. Ny för i år blir hos mig mandelpotatis. Har eg. inte ngn optimalt sandig jord för dem, men måste pröva. De är ju underbara också ugnsrostade!
Piccante
17-04-2013, 15:08
Har testat Amandine men är mest nöjd med Asparges (sparrispotatis) som är ett bra alternativ till mandelpotatis i södra Sverige.
Tack för bra tips...Cherie ska jag defenitivt testa. Asparges låter också intressant. Det får nog bli en sväng till närmaste Plantagen