josohl
Kan någon tipsa om en bra handelsträdgård som säljer träd i Falun/Borlänge?

Och är det någon som vet om bergkörsbär (Prunus sargentii) funkar i Falun? (Skall gå till zon 5, men ännu bättre om nån har sett dem trivas där.)
Eva 33c
Tyvärr har vi inte så många plantskolor här i trakterna. Jag vet inte om Lövhyddan har kommit igång med att sälja träd och buskar igen. I Smedjebacken finns Bergslagsodlingar, de brukar ha ett ganska stort sortiment men det var några år sen sist som jag var där. Själv köpte jag ett jättefint Bergskörsbärsträd på Plantagen i Falun sommaren 2009. De tar hem om man ber dem. Tyvärr var det ju en sån skum vinter 09-10 då även flera gamla träd i trädgården dog eller fick skador. Och detta träd tvärdog och jag har inte testat igen. Utanför Clas Ohlsson i Insjön har man planterat stora fina körsbärsträd, min gissning är att det är bergskörsbär, som väl ändå är härdigast i den gruppen. Och de såg jättefina ut sist jag var där i alla fall smile.gif Hoppas nån annan har egna mer positiva erfarenheter.
Heliconia
Hej!
Jag köpte ett "spö" av fröförökat P. sargentii hos Mobackes i Bollnäs för några år sedan. Planterat i Falun och har snabbt vuxit till ett träd samt aldrig blivit skadat av klimatet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon