Plywood and Pears
17-04-2013, 14:23
Hej! Kan någon trädgårdskunnig hjälpa mig med att artbestämma denna växt som täcker en slänt på baksidan av vårt nyinköpta hus? Den är jättevanlig men jag har aldrig tagit reda på vad den heter. Någon som vet? Anledningen till att jag vill veta namnet, är att jag vill ta reda på om den skall klippas ner nu på våren eller om "snåret" skall vara kvar som det är? Hjälp en stackars trädgårdsnybörjare

[attachment=75922:DSC_0709__400x265_.jpg]
Huggorm
17-04-2013, 14:38
Svårt att se på bilden, men det är väll vanliga hallonbuskar? Du kan låta dem vara om du vill, och få hallon i sommar, eller jämna hela snåret med marken. De kan vara ett riktigt ogräs.
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2013, 14:38
Skulle kunna vara en stefanandra men är inte lätt se vad det kan vara på bilden kan ju vara annat med, det är dock få buskar man måste klippa ner så jag föreslår du väntar och lägger ut fler bilder då det är blad och ev. blommor.
Det finns ingen som går runt och klipper ner växter i naturen så det gör ingenting ifall man inte klipper växter varje år så i en ny trädgård är det ofta bäst man tar det lite lugnt med sånt innan man bott in sig.
susanneedgren
17-04-2013, 14:48
Tycker också det ser ut som en stefanandra. Liknar hur det ser ut i min trädgård just nu :-)
Plywood and Pears
17-04-2013, 14:54
Tack! ni har rätt, Stefandra är det. Jag googlade den nu och det är så bladen såg ut i höstas när vi flyttade in. Kan man ansa den lite nu innan den blir grön? Den tar över både hallon och björnbärsbuskarna.
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2013, 15:49
Man brukar inte klippa stefanandra den ska se väldigt risig ut men om det är så att den tränger in på andra växter så kan man ju klippa in den just där alt. gräva bort lite plantor, och det går bra klippa nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.