IKS
Efter att ha tröttnat på ospecade plantor av Morus nigra i handeln som sällan eller aldrig verkar vara äkta utan snarare bastarder mellan M. nigra x M. alba eller M.alba x M. rubra tänker jag pröva några namnsorter, Morus nigra 'Chelsea' och Morus nigra 'Jerusalem'.

Chelsea har jag hittat olika uppgifter om, allt från att den endast klarar -12 enligt engelsmännen till att den överlevt -26 i Tyskland. Jerusalem har börjat sålts av ett par plantskolor i Sverige med zon 1 beteckning så den verkar lovande. Har någon testat och kan uttala sig om hur härdigheten verkar vara eller om jag bör krukodla dessa i zon 1-2?
jegi
Okej, morus nigra är definitivt svårslagen, men har du provat frukt av t ex alba x rubra? Sägs ju vara god. Har själv denna i form av Illinois everbearing men ingen frukt ännu. Var får du förresten tag i namnsorter?
IKS
Nej, jag har aldrig smakat frukt från någon sådan hybrid, och jag underskattar den förmodligen smile.gif. Jag är bara trött på antingen plantskolornas hyckleri eller inkompetens att inte själva kunna se skillnad på arterna efter det att mitt så kallade Morus nigra träd jag planterade i maj förra året nu visat sig vara någon bastard, jag ska dock få pengarna tillbaka. Den äkta arten skjuter inte 1 m långa spensliga årskott som min gjorde. Dessutom var lobningen kring bladskaften för simpel också, samt att bladen var alldeles för tunna. Dock inga som helst vinterskador, jag provade klippa lite längst ute i topparna och det var fullt levande där, också ett bevis på att det inte riktigt var M. nigra förmodligen.

Chelsea har jag beställt från trees-online.co.uk, cirka 670 kr för en 3-4 årig planta på cirka 1,5 m inkl frakt. Jerusalem ska jag hämta i helgen i Ulriksdal i Solna, 1,7-2 m planta för 600-700kr tror jag det var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon