Full version: Perenn luktärt
Eva St
Har fått fram några strån av perenn luktärt undrar om de ska toppas och i så fall när och hur
Eva St
Fenja
Toppa första gången precis ovanför andra paret karaktärsblad, sedan kan du toppa de nya förgreneingarna igen på samma sätt vid andra eller tredje bladparet.
Mvh
Fenja
Eva St
Vad bra då vet jag att även de perenna ska toppas
Eva St
Alexandra
Om det är rosenvial du menar så har jag aldrig toppat mina... de växer ändå fint varje vår och blommar snällt hela sommaren ( de börjar blomma i Juni/juli ända tills frosten kommer och då har en del av de fröat av sig. Fröskidorna ser ut som hos bönor och är en prydnad i sig tycker jag). Jag bor i zon 4. Lycka till! smile.gif
Eva St
Tror det är Rosenvial. Fick några frö av en kompis som köpte hus förra våren och såg dessa blomma hos henne med cerise -rosa blommor och de skulle vara perenna så jag antar att det inte kan vara något annat än Rosenvial. Eller vad tror du??
Eva St
Eva St
En fråga till
Gillar de att bli omplanterade jag har för mig att vanliga luktärtor inte tycker något vidare om det men funderar på om det är samma sak med dessa. De skulle ju helt klart behöva det i alla fall och kan man då sätta dem djupare än de sitter nu
Eva St
Fenja
Hej Eva St!
Jag har toppat både perenna doftande luktärtor och rosenvialer, även sedan jag satt ut dem i rabatterna, de blir buskigare då. Jag brukar skola om mina, både perennerna och anuellerna och det har alltid gått bra.
Mvh
Fenja
Ewa L
Jag har frösått Rosenvial i år för första gången. (Cerise-rosa.) Sökte då på det namnet här på forumet för att få lite info och de verkar vara mycket robusta och näst intill omöjliga att ta bort.

OBS! Eva: Det är inte min egen erfarenhet. Jag har ljusrosa redan, men har inte gjort något för att bli av med dem (inte motsatsen heller) utan de har "bara fått vara". Tycker de är jättesöta trots att de inte doftar. Finns så mycket annat som gör det.
Eva St
De är ju ganska rangliga och långa nu kan jag plantera dem en bra bit djupare vid omplantering eller ska de hålla ungefär samma nivå
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon