Full version: Perenn luktrt
Eva St
Har ftt fram ngra strn av perenn luktrt undrar om de ska toppas och i s fall nr och hur
Eva St
Fenja
Toppa frsta gngen precis ovanfr andra paret karaktrsblad, sedan kan du toppa de nya frgreneingarna igen p samma stt vid andra eller tredje bladparet.
Mvh
Fenja
Eva St
Vad bra d vet jag att ven de perenna ska toppas
Eva St
Alexandra
Om det r rosenvial du menar s har jag aldrig toppat mina... de vxer nd fint varje vr och blommar snllt hela sommaren ( de brjar blomma i Juni/juli nda tills frosten kommer och d har en del av de frat av sig. Frskidorna ser ut som hos bnor och r en prydnad i sig tycker jag). Jag bor i zon 4. Lycka till! smile.gif
Eva St
Tror det r Rosenvial. Fick ngra fr av en kompis som kpte hus frra vren och sg dessa blomma hos henne med cerise -rosa blommor och de skulle vara perenna s jag antar att det inte kan vara ngot annat n Rosenvial. Eller vad tror du??
Eva St
Eva St
En frga till
Gillar de att bli omplanterade jag har fr mig att vanliga luktrtor inte tycker ngot vidare om det men funderar p om det r samma sak med dessa. De skulle ju helt klart behva det i alla fall och kan man d stta dem djupare n de sitter nu
Eva St
Fenja
Hej Eva St!
Jag har toppat bde perenna doftande luktrtor och rosenvialer, ven sedan jag satt ut dem i rabatterna, de blir buskigare d. Jag brukar skola om mina, bde perennerna och anuellerna och det har alltid gtt bra.
Mvh
Fenja
Ewa L
Jag har frstt Rosenvial i r fr frsta gngen. (Cerise-rosa.) Skte d p det namnet hr p forumet fr att f lite info och de verkar vara mycket robusta och nst intill omjliga att ta bort.

OBS! Eva: Det r inte min egen erfarenhet. Jag har ljusrosa redan, men har inte gjort ngot fr att bli av med dem (inte motsatsen heller) utan de har "bara ftt vara". Tycker de r jttesta trots att de inte doftar. Finns s mycket annat som gr det.
Eva St
De r ju ganska rangliga och lnga nu kan jag plantera dem en bra bit djupare vid omplantering eller ska de hlla ungefr samma niv
Eva St
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon