Har ftt fram ngra strn av perenn luktrt undrar om de ska toppas och i s fall nr och hur
Eva St
Toppa frsta gngen precis ovanfr andra paret karaktrsblad, sedan kan du toppa de nya frgreneingarna igen p samma stt vid andra eller tredje bladparet.
Mvh
Fenja
Vad bra d vet jag att ven de perenna ska toppas
Eva St
Alexandra
04-04-2004, 19:52
Om det r rosenvial du menar s har jag aldrig toppat mina... de vxer nd fint varje vr och blommar snllt hela sommaren ( de brjar blomma i Juni/juli nda tills frosten kommer och d har en del av de frat av sig. Frskidorna ser ut som hos bnor och r en prydnad i sig tycker jag). Jag bor i zon 4. Lycka till!
Tror det r Rosenvial. Fick ngra fr av en kompis som kpte hus frra vren och sg dessa blomma hos henne med cerise -rosa blommor och de skulle vara perenna s jag antar att det inte kan vara ngot annat n Rosenvial. Eller vad tror du??
Eva St
En frga till
Gillar de att bli omplanterade jag har fr mig att vanliga luktrtor inte tycker ngot vidare om det men funderar p om det r samma sak med dessa. De skulle ju helt klart behva det i alla fall och kan man d stta dem djupare n de sitter nu
Eva St
Hej Eva St!
Jag har toppat bde perenna doftande luktrtor och rosenvialer, ven sedan jag satt ut dem i rabatterna, de blir buskigare d. Jag brukar skola om mina, bde perennerna och anuellerna och det har alltid gtt bra.
Mvh
Fenja
Jag har frstt Rosenvial i r fr frsta gngen. (Cerise-rosa.) Skte d p det namnet hr p forumet fr att f lite info och de verkar vara mycket robusta och nst intill omjliga att ta bort.
OBS! Eva: Det r inte min egen erfarenhet. Jag har ljusrosa redan, men har inte gjort ngot fr att bli av med dem (inte motsatsen heller) utan de har "bara ftt vara". Tycker de r jttesta trots att de inte doftar. Finns s mycket annat som gr det.
De r ju ganska rangliga och lnga nu kan jag plantera dem en bra bit djupare vid omplantering eller ska de hlla ungefr samma niv
Eva St