AnniiPannii
Har ungefär 30 m2 av nån brunt som vissnat ner. Jag frågade de förra ägarna och de sa att det var en gul hög blomma som vara en fin färgklick och täckte allt.

Neeeeeeeeeeej! crying.gif "Nån gul färklick" där jag tänkt mig ett woodland -fear-.gif

Jag tror det är praktlysing men är inte säker då den inte kommit upp så mycket.
Men den är ca 80 cm hög vad jag kan se, blad i par på stänglar. Ti cm mellanrum mellan bladen och så kommer ett nytt par.

Och så har jag grävt up några och den sprider sig med utlöpare och det små skotten som kommer upp är lilaröda och med flickar (?) ser nästan ut som pionskott.

Ska försöka få in lite kort.

Hittade även frön, sprider de sig med frö och utlöpare?
Kan det vara likt praktlysing?
Och i såfall, hur får jag bort det?

Om det är någon som vill ha så är det självplock hemma hos mig smile.gif

Gossen Ruda
Låter inte som praktlysing. Någon Rudbeckia kanske? Praktlysing är fö lätt att bli av med om man kommer åt att gräva, utlöparna är ytliga och kan ofta dras upp för hand. Så även Rudbeckia men den är lite besvärligare att få upp, grävning ett måste.
AnniiPannii
Det är inte rudbeckia det ser jag på blomställningarna, de vissna alltså.
Det är ytliga rötter som man kan dra upp.

De är spiror med både blommor och blad längst med spirorna.
Eva 33c
Jag tycker nog att det låter som praktlysing i alla fall. Visst, vacker färgklick, men 30 m2 är väl att ta i smile.gif Gräva är väl bästa tipset, och sen kanske inte plantera nåt nytt där denna säsong så du kan hålla efter kvarblivna rotbitar som skjuter skott. För även om de har ytliga rötter så kan ganska små rotbitar räcka för att nya plantor ska växa till. Om marken är lätt att gräva i är det nog inga större problem att bli av med den. Värre om det är stenigt och dant, då det är svårare att få upp rötterna.
En annan metod är förstås täckning en hel säsong med plast eller nåt som inte släpper igenom ljus.
AnniiPannii
Jag tror det blir till att gräva bort det, ska enda inte plantera nått nytt i år. Möjligtvis nått träd men det är allt.

Ingen som vill ha praktlysing? Den är gratis mot avhämtning! biggrin.gifbiggrin.gif:D
CillaM
BILD!!! Innan du vet vad det är, och vi ohmy.gif så gräv inte bort
AnniiPannii
Jag fixar bild idag, bort ska nog några kvadrat i alla fall endå biggrin.gif

hattstugan

Tycker också det verkar vara Praktlysing av beskrivningen att dömma!

Gräv du bort dem utan betänklighet! "Ogräs" men vackert där det kan få vara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon