Kristina i Skåne
03-04-2004, 12:46
Jag har tänkt göra en berså av flätat pilstaket och undrar om deras rötter är lika aggresiva som vanlig pil? Jag har precis, efter alla varningar, tagit bort en hängpil som vi hade satt och vill inte göra om samma misstag igen!
Nu när jag var på Ävsjö mässan ,så frågade jag just om pil och deras rötter för att jag har hört om deras rötter oxå.
Då sa denna kvinnan att när man sätter dem var 10 cm så får dem inte möjlighet att breda ut sig som när man bara sätter ett träd
Så då fattade jag det som att det inte skulle vara nått problem
Jag vill oxå göra nått med pil
Lycka till Kristina
Maria i Helsingborg
03-04-2004, 20:32
Antingen hade jag platsat i kvällens "tema på TV" som just är DUM eller så är det något med rödvinet ............men om man planterar pil med bara 10 cm mellanrum (jag antar att det är det du menar) så förstår jag att det eventuellt ger för lite rum för rötterna på, ska vi kalla det "längden", men hur är det med att sprida sig på........djupet då?
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2004, 20:36
Oftast när man klipper och håller växten nere så begränsar man ju växten något, växter brukar ju ha ett rotsystem som är ungefär lika stort som kronan. Skulle man däremot lämna pilen och sköta sig själv så blir nog rotsystemet lika stort som de ovanjordiska, korgvide (energiskog) som används till pilstaket och liknande kan ju växa ganska bra.
Tänk på att pil inte gillar att konkurrera med gräs när man rotar dem utan jorden bör vara öppen vid skotten + de vill ha massor av vatten speciellt första säsongen.
Även jag var in och kikade i Salixmontern. Vi ska riva ett plank på baksidan och har funderat på ett flätat staket som insynsskydd istället. Den info jag fick var att pilen inte bildar mer rötter än den behöver dvs tuktar man den hårt så blir det inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.