Full version: Hjälp önskas!
Knickan
Hej alla odlare!

Är nybörjare när det gäller kompnering av rabatter och behöver definitivt hjälp.
Har ett nytt modernt hus med nästan bara gräsmatta, men nu ska här grävas, och planteras:)
Älskar rosor, pioner, dahlior, hortensia mmm.
Fick en ros i somras, queen of sweden, och tänkte köpa ett par till, har även ett antal Dahlior, thats it!
Rabattens form är långsmalt trekantig, så ngt högre i bakgrunden vore väl bra, något grönt, kanske ngt gräs och mängder av fina vita och rosablommande växter. Fler rosor, både vita och rosa vill jag gärna ha.
Någon som har förslag?
Tacksam för hjälp

/ Annika
Zon 3-4
Klint

Hej Knickan! Välkommen hit hoppas du ska trivas och vara aktiv!!

Jag har inga rosor och ett gammalt hus,men det verkar som vi har samma smak yes.gif
Pioner finns det massor av,jag är inte så bra på sorter men finns en bra tråd i avd.prydnadsväxter.
Fingerborgsblomma,silverax,är lite högre löjtnantshjärta och fänrikshjärta finns i både rosa och vitt.
höstanemon, nävor är fina och bra låga växter,kanske skulle du blanda in något blått,exis kaustisk förgätmigej det är en smaksak men jag tycker det gör sej bra till rosa och vitt.
Du får säkert fler och bättre svar om du beskriver vad det är för läge på rabatten och i vilken växtzon du bor.
kerstin z5-6
Praktklocka platycodon i rosa ( blå vit och rosa finns) är en jättefin senblommande klocka , sen juli början augusti.Borde passa fint där.[attachment=75943:223880_427387.jpg]

En annan senblommare med lite höjd för bakkant är rosenflockel. vit hornviol är en fin marktäckare kring de större perennerna.
Astrantia maxima stor stjärnflocka
[attachment=75944:157431_853987.jpg]

Med några fina rosa rosor och pioner till förstås.Glöm inte bladformerna , blommningen pågår ju en tid men bladen finns där jämt. Brunnera macrophylla med silvriga melerade blad finns med vit blommning tex.
Lungört pulmonaria även den med silverblad och vit blom,bägge de sista blommar försommar men bladen är vackra hela säsongen
Knickan
Hej !
Rabatten ligger i full sol hela dagen, marken mycket väldränerad ( gammal grusås).
Fungerar Funkia i full sol? Har för mig att det är en skuggväxy, Astillbe?

Tack för alla svar, kul med bilder!

/ Knickan
kerstin z5-6
Funkia blir för bränd ofta i full sol, astilbe kan gå om jorden är fuktighetshållande
Knickan
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2013, 20:55) *
Funkia blir för bränd ofta i full sol, astilbe kan gå om jorden är fuktighetshållande

Ok, då blir det ingen Funkia där, förslag på ngt annat med vackert bladverk?
/ Knickan
kerstin z5-6
Tror jag nämnde dem tidigare
Brunnera och Pulmonaria -kaukasisk förgätmigej och lungört , finns med alla möjliga fina blad
ett urval[attachment=75953:164502_886477.jpg]

[attachment=75952:274772_886485.jpg]

[attachment=75954:146240_895803.jpg]

sandmalört

[attachment=75955:162818_769070.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon