Åsa, mälardalen zon 2
Nu blommar Mor och barn (Tolmiea) på balkongen

Östh
Jätte kul att få se den blomma! Här är den en av favorit krukväxterna men jag har aldrig fått några blommor. Har heller aldrig haft den utomhus, kanske något att testa.
Åsa, mälardalen zon 2
Min står ute på balkongen året runt, den är inglasad och jag har ett litet element så det inte blir alltför många minusgrader men den verkar klara en hel del vet ju att det är en del som har den som perenn i skåne. Den trivs inte lika bra inomhus tycker jag åtminstone inte inne hos mig då brukar den bara se risig ut.
Eva i Skåne
Jag började med en liten en som krukväxt, men planterade ut efter tips från en bekant. I rabatten hos mig sprider den sig rejält och jag har den som kant på några meter. Jag måste rensa bort varje år för att den inte ska ta över. Har haft den där säkert 7-8 år utan problem. Den blommar varje sommar.

PS. Snyggt att se den mot vita väggen. På marknivå ser man inte att blommorna är så vackra.
kikki
Jeg hadde en og var redd for å miste den,og hadde den kun inne..og hva skjedde,jo den visnet .Jeg ante ikke den kunne bli i hagen,har zone 3, så om jeg skulle få gleden av å få fatt i,er nok ute best.,er jo slik nydelig plante!! smile.gif
zissi
Kul att se! Visste faktiskt inte att den kunde blomma. Har haft några plantor nu senaste åren som förnyas varje eller vartannat år.
kikki
Jeg kan ikke se det bladet som er i midten på moderbladet,er dette samme som Tiarella? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inte samma som Tiarella, det är en krukväxt som heter Tolmiea menziesii jag har den brokbaldiga varianten. Den får lite annorlinda blad då den blommar.

Sök på Tolmiea så ser du lite fler bilder och på många av dem sitter bebisplantan på mammabladet det är ju därför den heter Mor och Barn
kikki
Jeg var så usikker og vissste man kan få fatt i Tiarella her som perenn da,men ikke sett den i blomst,og jeg tok nok fel,unnskyld,men denne finnes nok ikke i Norge,og aldri sett den du viser i blomst,kun bilde med det lille blad i midten!! blush.gif
Monaxe
Jag har också en som planterades ute, den tog snabbt över ena hörnet på rabatten! Den sprider sig tacksamt och är dekorativ både med och utan blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon