Hur nära en tomtgräns får jag sätta upp ett 120 cm högt portabelt stängsel (hundgårdsektioner) som bara ska täcka upp ett hörn av min trädgård? Jag behöver inhägna den del jag ser från min uteplats så jag kan sitta där medan mina (tysta) hundar kan strosa runt i gräset på en del av tomten. Den inhägnade markytan blir ca 120 kvm och utgör bara en mindre del av den totala tomtytan.
Jag har inte fått besked från kommunen om hur höga kommuninnevånarnas staket/stängsel får vara - grannkommunen tillåter upp till 110 cm utan bygglov. Jag bor utanför samhället och här finns bara ett fåtal hus - vi behöver inte söka bygglov för tillbyggnader etc. så jag antar att vi bor i ett " icke detaljplanerat område".
Har sökt svaren på nätet och ringt flera samtal utan att jag har fått klara besked. På byggnadsnämnden finns ingen kunnig förrän tidigast på måndag.
Till saken hör att grannarna INTE gillar min idé trots att de aldrig brukar vara på "min" sida av sitt hus. Jag har tänkt måla stängslet mörkare så det inte syns så mycket + låta några klängväxter och häggmisplar dölja det mesta av stängslet åt deras håll men grannarna går inte med på det heller.

Kan jag sätta stängslet någon dm in på min tomt från tomtgränsen sett eller vad gäller? Ev. underhåll kan jag fixa genom att montera ner en bit av stängslet vid behov om jag inte får sätta en fot på grannens sida mera...