BigDaddy
19-04-2013, 09:32
Har precis börjat sätta ut växterna på inglasad altan. Ngn enstaka helt ute litegrann. Idag endast 5-6 grader på altan. Ska jag ändå sätta ut dem?
Kan de till & med flyttas helt ut under dagen med så låg temp?
Alexander-VG-zon3
19-04-2013, 10:35
Dom växter du har går det att sätta ut när det är över +1c, ta in vid under +1c. Typiska ''Urnväxter'' som redan är vuxna/etablerade tål att tas ut i lågtemp på våren, sålänge det inte blir frost. Dom avstannar i lägre temp dock får dom ju vara ute under tidiga varma dagar och då växer dom.
Nyligen rotade växter/frösådder gäller annat. Och tropiska och värmekrävande subtropiska växter bör man vänta tills det åtminstone är en 10-15grader i skuggan typ i maj eller nåt när första riktiga värmen kommer.
Eva i Skåne
19-04-2013, 17:19
Tänk på att skydda med t ex fiberduk mot solen de första veckorna annars bränns bladen
BigDaddy
22-04-2013, 14:18
Hej & tack.
Nu har de testat utomhus dagtid litegrann. Törs jag inatt lämna de ute? Ska vara 5-7 grader inatt?
Jag såg vad ni skrev men är så nojjig. Citrusar, fikon, rosmarin, oliv mm
Alexander-VG-zon3
22-04-2013, 16:57
Citrus får du ta det försiktig med dom gillar inte vårkyla, men resten kan du lämna ute.
Hej
För säkerhets skull kan du vänta 1 eller 2 veckor till. för att det är dåligt väder ute.
H-Bassam
AnniiPannii
23-04-2013, 06:37
Kapar tråden lite

Jag vill så hemskt gärna ställa ut min bjässe till fredskalla sen på somamren men har hört att det antagligen är en kass idé. Vad tror ni, ska man göra ett försök?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.