TirreSthlm
Jorden på min odlingslott är finkorning och på sommaren när jag vattnar rinner vattnet liksom "av" I höstas öste jag på allt grönmaterial jag hittade men det dröjer ju innan jag kan börja gräva för att se resultatet sad.gif

Min tanke var att kanske gräva ner barkmull från Bauhaus/Plantagen för att ge jorden mer struktur. Barkmull innehåller ju mer torv (?) och det känns som att det bidrar till att det blir så finkornig jord. Sen tänkte jag vattna med hönsgödsel när det är dags för det. Jag är gravid och har småbarn men vi vill kunna äta direkt ur jorden utan att oroa oss och då är det väl bättre med hönsgödsel än kogödsel?

Jag har också alternativet att hämta obrunnen hästgödsel (med torv) men det är väl inte bra att lägga på nu på våren, eftersom den är färsk?
josohl
Jag tror (utan att säkert veta) att hönsgödsel är klart värre att äta än kogödsel. Kogödsel på påse är ju ordentligt komposterad och blandad med torv och har knappast några skadliga mikro-organismer i sig, hönsgödsel däremot är ju rent torkat hönsbajs med risk för salmonella och vad vet jag. Jag hade inte velat riskera få i mig hönsgödsel när jag var gravid!

Jag tycker du skall prova med att mylla ner kogödsel på påse i den ytliga jorden innan du planterar och sen lägga på täckbark. Gräv alltså inte ner täckbarken utan lägg det som ett lager på ytan! Då kommer fukten att hålla sig längre i jorden, du får mindre ogräs och när du vattnar är strukturen på jorden under täckbarken bättre och tar lättare upp vattnet!
Sen kommer maskar hjälpa dig att gradvis dra ner täckbarken och på så sätt jordförbättra även med den.
Kogödseln kommer ge bra näring år växterna och också bidra med kväve som underlättar nedbrytning av täckbarken.

Obrunnen hästgödsel med torv behöver ligga till sig för att bli användbar. Man kan dock lägga på färsk gödsel på hösten efter du har skördat det sista.
AnniiPannii
Det spelar ingen roll om du väljer höns eller kö ur ren ätningssynpunkt.
Det är gödsel och helt naturligt och det är inga kemikalier som "sätter sig" grönsakerna..Möjligt att man kan tycka det lite äkligt men det är helt ofarligt.

Gödslar mina gönsaksland med både hösngödsel och kogödsel. Skillnaden är väl att kopåse ger både struktur och näring medans hönsgödsel ger en näringkick! Jag kör kogödsel i början och sen stödgödslar jag med hönsgödsel smile.gif
josohl
CITAT (AnniiPannii @ 23-04-2013, 08:04) *
Det spelar ingen roll om du väljer höns eller kö ur ren ätningssynpunkt.
Det är gödsel och helt naturligt och det är inga kemikalier som "sätter sig" grönsakerna..Möjligt att man kan tycka det lite äkligt men det är helt ofarligt.

Gödslar mina gönsaksland med både hösngödsel och kogödsel. Skillnaden är väl att kopåse ger både struktur och näring medans hönsgödsel ger en näringkick! Jag kör kogödsel i början och sen stödgödslar jag med hönsgödsel smile.gif

Det är klart man kan bli sjuk om man äter naturgödsel? Bakterier och parasiter som inälvsmask mm är ju "helt naturligt", men man kan ju bli sjuk för det?
AnniiPannii
Du äter väl knappast gödslet eller????

Det går ner i jorden och sen tar växterna upp näringen och sen tillverkar växten frukt/bär osv..
Alla ekologiska varor som är gödslade med naturgödsel är de giftiga då eller?
Piccante
CITAT (AnniiPannii @ 23-04-2013, 11:05) *
Du äter väl knappast gödslet eller????

Det går ner i jorden och sen tar växterna upp näringen och sen tillverkar växten frukt/bär osv..
Alla ekologiska varor som är gödslade med naturgödsel är de giftiga då eller?

Det är ju skillnad på gift och bakterier.
Höns kan bära salmonella och andra sjukdomar men i regel har de det inte eftersom det upptäcks i en besättning. Jag vet inte hur man behandlar hönsgödsel men helt färsk är den iaf inte. finns ju pelleterat hönsgödsel att köpa och den är väl åtminstone komposterad innan. värmebehandling är bättre ur smittosynpunkt men vet inte om de gör det.
kerstin z5-6
Ingen blir sjuk av naturgödsel vare sig det är ko , gris , får, eller höns.. det fungerar helt enkelt inte så-
AnniiPannii
Håller helt med Kerstin här!

Gödsla på med naturgödsel för då gör det inget om djur eller barn får i sig nått. biggrin.gif
jimvidar
Tycker att det låter som att du har brist på lera i jorden. Ett alternativ för dig kanske skulle vara täckodling, inte så snyggt men bekvämt.
josohl
TirreSthlm skriver att hon hade tänkt "vattna med hönsgödsel" och då tycker jag det verkar vara klar risk för att det kommer gödsel på blad och andra delar av grönsaker som man sedan plockat och äter! Jag kvarstår vid att man bör undvika att få i sig hönsgödsel (eller annan gödsel), särskilt när man är gravid. Att äta växter som växer i jord gödslad med naturgödsel är självklart helt ofarligt. Då finns det så klart ingen risk med att växterna tar upp bakterier eller parasiter!!!

Det var bla därför jag i mitt första svar rek. att hon gödslar med kogödsel direkt på/i jorden och sedan täcker med täckbark.
Täckbarken bidrar då också till att hålla fuktighet och på sikt jordförbättra, vilket också var ett problem för henne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon