Mickebombom
19-04-2013, 11:12
Hej
Visste inte riktigt vilken forumdel denna fråga tillhör så det fick bli i denna....
Jag undrar om någon har ett bra svar när det är dags att ta bort vintertäckningen i rabatterna? Vi har de senaste åren (har bara bott där 4år) täckt med löv under höstarna, dels för att skydda växterna under vinterna och dels för att förbättra jorden. Nu känner jag mig lite osäker på när det är dags att ta bort löven...vi hade på ganska mycket (inte extremt) så för tillfället ligger det nog ett lager på 1cm över hela rabatten.
/Micke
Leopardcookie
19-04-2013, 11:19
Det beror på vart du bor och vilket väder det är där nu. När snön i princip hade försvunnit så krattade jag bort alla löv för att marken skulle tina upp lite snabbare av solen också. Du kan ju känna i rabatten om marken fortfarande är frusen, då kan du låta det ligga kvar lite till, men är den mjuk så kan du ta bort täckningen så inte växterna som kommer upp möglar.
Mickebombom
19-04-2013, 12:10
Glömde bort att skriva att jag bor strax norr om Stockholm (=Åkersberga)
Det jag funderade på är om täckningen kanske skyddar mot frost...
/Micke
Rosmarin
19-04-2013, 12:41
Visst skyddar lövtäcket mot kyla och frost. Det skyddar även mot solen som kan vara väldigt stark för småplantor på våren. Marken som varit frusen ska inte tina upp för fort. Rötterna och småplantorna mår bättre om det inte går allt för fort.
Jag hade låtit löven ligga kvar tills du är säker på att det hela har kommit igång som det ska. 1 cm tjockt lövtäcke är ju inte så mycket. Hos mig hade det eventuellt fått ligga kvar och just som du skriver bidra till jordförbättringen.
Mickebombom
19-04-2013, 13:01
Då får det ligga kvar ett tag till tills någon säger något annat i denna tråd :-)
/Micke
Själv så har jag en enorm trädgård med mycket träd där löven oftast får härja fritt... Ena stunden ligger det mycket på ett ställe och i nästa stund när vårvindarna varit igång så ligger löven någon annanstans

Hur som helst så har mina växter klarat sig bra hittills från kyla utan att de måste vara täckta.
Dock har jag rådjuren som gärna är och smaskar på det som de tycker om istället om jag vårstädar för tidigt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.