Varje år, samma problem, hur jag än gör vägrar palsernackan och svartroten att gro. Jag använder färska frön och sådden får inte torka ut, ändå lyckas det inte...
Ett år testade jag att så inomhus i plugg och plantera ut palsternacka som pluggplantor. Hade läst att man gör så i Norrland. Jag fick fina plantor, men rötterna måste ha blivit störda vid utplanteringen för de blev bara korta tjocka stumpar.
Någon som har tips?
Preussen
19-04-2013, 13:19
CITAT (Jennyn @ 19-04-2013, 12:54)

Varje år, samma problem, hur jag än gör vägrar palsernackan och svartroten att gro. Jag använder färska frön och sådden får inte torka ut, ändå lyckas det inte...
Ett år testade jag att så inomhus i plugg och plantera ut palsternacka som pluggplantor. Hade läst att man gör så i Norrland. Jag fick fina plantor, men rötterna måste ha blivit störda vid utplanteringen för de blev bara korta tjocka stumpar.
Någon som har tips?
Nu ser jag inte var du odlar men om du har möjlighet att så dem på hösten/mild vinter så tror jag att du kan lyckas.
Inre Roslagen, zon 4. Antagligen går det att sätta frön på hösten, men så välplanerad är jag sällan, tyvärr.
Piccante
19-04-2013, 14:44
Min svartrot har självsått sig varje höst. Brukar några gå i blom för att ta frö men de släpper dom så fort i vinden så nu behöver jag inte så längre.
Sått både palsternacka och svartrot men varit dålig på uppföljningen.
Skatorna som dragit upp pinnarna jag skrivit har varit till stor hjälp där.
Men palsternackor har jag fått till att växa det vet jag.
Däremot osäker på ifall jag gjorde nåt med dom sen, alltså åt upp typ.
Misstänker att det ska va rätt porös jord så det lätt blir en rot men det är bara som jag tror.
Piccante
19-04-2013, 15:03
CITAT (Rosrup @ 19-04-2013, 15:53)

Sått både palsternacka och svartrot men varit dålig på uppföljningen.
Skatorna som dragit upp pinnarna jag skrivit har varit till stor hjälp där.
Men palsternackor har jag fått till att växa det vet jag.
Däremot osäker på ifall jag gjorde nåt med dom sen, alltså åt upp typ.
Misstänker att det ska va rätt porös jord så det lätt blir en rot men det är bara som jag tror.
Absolut porös jord. Annars får man krokiga och korta svartrötter som gärna växer ihop. 30- 40cm minst brukar jag luckra jorden på djupet.
Sådde palsternacka för första gången ifjol och fick jättefina sådana! Tänkte dock inte så mycket på hur jag gjorde...
En väldig lerjord som blivit förbättrad med massa hästbajs och en vända med jordfräsen var det som jag gjorde. Zon 3 och mycket sol har mitt trädgårdland.
/Hanna
Eva i Västerås
20-04-2013, 11:50
Har du tillräckligt tålamod?
Speciellt palsternacka gror väldigt långsamt.
Men den går att så väldigt tidigt. Så snart jorden går att bearbeta.
Annars tycker jag den är rätt snäll, bara den får lucker jord.
Svartrot är lite lurigare tycker jag.
Jag har gått över till Haverrot. en släkting till svartroten som har kortare, ljusbruna rötter (vita inuti).
Den klarar jag mycket bättre, och man måste inte ha den där himla djupa myllan för att den ska få fina rötter.
Förgro rotväxter har jag aldrig lyckats med. Det krävs väldigt lite ruckande på smårötterna för att det ska bli ett stort trassel istället för en fin pålrot. Sämsta försöket var när grannkatterna rivit runt mina morotsfrön och jag flyttade tillbaka småplantorna. En morot blev det.
Jag lyckas rätt bra med palsternackor, även med fröer som är några år gamla så jag fattar ingenting!
Men lucker jord vill de ha samt att de växer mest den sista tiden på hösten.
Jag sådde mina palsternackor två gånger förra, året misslyckades totalt blev inget.Gissar på gammalt frö var orsaken, får bli en ny påse i år och gamla samlingen md d.i.v. åker i soptunnan.
Nu är de nere i jorden. Rejält djupgrävt och nya färska fröer som ska skötas pedantiskt med vattning. Och när jag tänker rätt på saken ska jag nog för säkerhets skull blötlägga några extra fröer ett dygn och så dessa i helgen som kommer. Hoppas, hoppas!
Majhälsningar från Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.