Full version: Alunrot
josohl
Alunrot har ju en tendens att "krypa upp" ur jorden efter något år. I år ser de dessutom för eländiga ut efter denna hårda torra, soliga och kalla vårvinter.

Hur gör ni? Gräver ni upp hela klumpen och sätter djupare? De har ju rätt kraftiga huvudstammar så det känns inte helt lätt att gräva upp dem på ett bra sätt. Eller låter dem vara? Eller lägger på lite ny jord?
Klint
Mina har inte kommit upp jättemycket,jag drar dit jord och trycker till när jag vårrensar rabatten lite ny jord brukar det bli på alltihop.
kerstin z5-6
Fyller på med ny jord ,vilket jag gör i alla rabatter utom runt pionerna .Lite xtra mkt runt alunrötterna.
Ewa L
Jag brukar också bara lägga på mer jord, men i år har det inte räckt. Minst hälften av dem stod i princip ovanpå jorden så de har jag grävt upp och satt ner.
Bengalow
Jösses, det har jag aldrig märkt! Nu måste jag ut och kolla imorgon!! Tack för tråden!
Eva i Skåne
Jag har klippt av mina och låtit nya skott växa upp från nedre delen av "stammen".
Topparna har jag satt i jord och låtit rota sig. Det tar tid, men funkar.
josohl
Jag grävde faktiskt upp och satte om mina djupare (trots att alla rådde anorlunda! whistling.gif), de har nu kommit upp fint med nya små blad, så det verkar i alla fall också funka bra!
Ewa L
CITAT (josohl @ 12-05-2013, 11:38) *
--- (trots att alla rådde anorlunda! whistling.gif), ---

Inte jag! angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon