Full version: Korallkornell
lillagård
Hej!

Vi hade två totalt övervuxna och förvildade korallkorneller som vi klippte ner totalt till grunden i höstas, egentligen utan att veta vad det var.
Kan dessa ta sig igen, eller ska vi gräva bort dem?

Om där blir liv i dessa igen- rotskott?- hur håller vi den bäst i trim utan att den attackerar ut mot grusvägen och tar upp halva trädgården?
Huggorm
De växer upp igen från stubben, när hösten kommer lär de vara minst en halvmeter höga. De skott som går åt fel håll kan ni ta bort efterhand.
lillagård
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 15:07) *
De växer upp igen från stubben, när hösten kommer lär de vara minst en halvmeter höga. De skott som går åt fel håll kan ni ta bort efterhand.

Tusen Tack för svar smile.gif
Jag blev lite ledsen när jag insåg vad vi hade gjort, så det är goda nyheter att de kommer igen. Men slår de även rotskott? Kan jag förlänga busken?
Huggorm
Jag tror inte de skjuter rotskott, men jag är inte helt hundra. Däremot kan du prova med avläggare, alltså när det växt ut långa skott från stubben viker du ner ett mot marken och lägger en sten över för att hålla det där. Då växer det på många buskar ut rötter, och så småningom kan du klippa kontakten med gamla busken och så har du en helt ny.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon