Full version: Fågelholk
Gröna mormor
För två år sedan tog jag bort ett tio år gammalt självsått vildbärsträd. Där hade jag en holk som hade använts av ett talgoxpar. Efter trädfällningen flyttade jag holken till en 40 år gammal cypress som stod sidan om och vars nedersta grenar jag tagit bort. Förra året nyttjade ingen fågel holken och inte heller i år ser det ut som om någon vill bygga bo där. Är det någon som har en aning om varför? Holken har ju bara flyttats ca 2-3 meter i sidled! Min andra holk som jag har i en akacia har bebotts av blåmesar och i år hann talgoxarna före.
Gröna mormor
Här är en bild på holken och trädet, kanske lättare att ge svar nu.
sparvuggla
Det är nog bara en tillfällighet. Inget fel på holken, ser ut att passa bra för mesarna eller svartvit flugsnappare. Och den har inte ens kommit iår än.
Och det är bara april än, ge inte upp förran i juni i så fall.
Motti
Men nog är det så att de ska sitta i rätt läge också ! inte i norr och inte i direkt söderläge heller ?
Gröna mormor
CITAT (Motti @ 28-04-2013, 00:12) *
Men nog är det så att de ska sitta i rätt läge också ! inte i norr och inte i direkt söderläge heller ?

Den sitter åt nordost och igår var det faktsikt ett talgoxpar som kollade in läget. Hoppas dom gillar den.
pejori
CITAT (Gröna mormor @ 28-04-2013, 10:17) *
Den sitter åt nordost och igår var det faktsikt ett talgoxpar som kollade in läget. Hoppas dom gillar den.

Det gör dom säkert.
Här är småpippina senare än normalt med häckningen, men det beror nog på den kalla våren.
kerstinbern
CITAT (Motti @ 27-04-2013, 23:12) *

Fågelholkar kan placeras i vilket väderstreck som helst, det är bara en myt att de skall sitta i ett visst väderstreck. Däremot bör de få skugga under dagen, annars blir det lika varm oavsett vilket väderstreck holken sitter åt

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/...olkar.1086.html
http://www.skof.se/fsk/holk.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon