|
Förra året fick jag av Ingrid här på listan Mangold ,blev super kär i den och dän är så läckert röd Nu har jag köp egen mangold , (Rubarb Chard )men hur är denna ? Majs är det svårflörtade ? Skorp Ärt såg rolig ut i formen , har inte smakat på den , , är den god ?
Sen har ni mera att berätta om dessa 3 så gör gärna det
tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2004, 16:25
Tyvärr är inte mangolden Ruby chard (= rhubarb chard) någe vidare den går alldeles för lätt upp i blom den verkar bli stressad av det mesta och då skickar den upp blommor istället för att producera mera blad.
Skaffa några andra sorter också odla inte enbart ruby chard för säkerhets skull. Mangoldfrön håller i många år så du måste inte så hela påsen på en gång utan det går bra att så lite från många olika sorter.
Gillar du färgad mangold prova Bright Lights sorterna de är ganska stabila och verkar inte stressas så lätt att gå i blom.
Någon grön sort av mangold kan vara bra att ha ifall du har tänkt stuva mangold det kan bli lite mysko färg ifall man stuvar de här färgade mangoldsorterna ex. så blir stuvningen läskigt rosa med gröna prickar när man stuvar sorter som har rött i sig.
MRLINDELL
03-04-2004, 17:04
Det är inget fel på den röda Mangold 'Rubarb Chard', jag har den själv och tycker om den. Den och 'Bright Yellow' är bra och dessa är mycket näringsrika och hälsosamma.
Åsa, jag tycker du sågar allt i din väg. Det är delikattesser!
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2004, 17:18
Jag brukar inte rekommendera sorter som fungerat dåligt för mig i flera år + som även fler här på forumet inte lyckas så bra med se tidigare inlägg: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...8641e430b03e551
MRLINDELL
03-04-2004, 19:34
Har ingen betydelse, mina blev jättefina. För att en eller någon gått in i väggen betyder inte att allt är fel, man får prova igen. Det kan gå snett även om man tycker att man gör allt rätt. Många är så kategoriska om vad som är rätt & fel, det är INGET FEL på denna fina grönsak. Jag är snart beredd att tillta uttrycket, bättre att inte ge något råd alls än att ge dåliga råd. Av alla grönsaker är Mangold något trevligt och smaken är bra, samtidigt som det har höga & bra näringsvärden. Odlar det hellre än trist spenat och andra "vanliga" grönsaker. Variation i tillvaron berikar, smak, färg, form mm gör det bara trevligare. För att en eller någon har misslyckats med något betyder inte att alla behöver göra det. Jag tycker hela forumet dras med alldeles för mycket fördomar överlag. Det har även inträffat TYDLIGA säljpropagandor eller misskrediteringa av saker som egentligen är bra. Visst är det skönt att vara en riktig liten jävel ibland
Jag vill ha den för den RÖDA färgen Tolledo
MRLINDELL
04-04-2004, 08:27
Den gula 'Bright Yellow' är också kul. Gödslar man inte så förbaskat eller kanske ger dem för mycket ljus får man mera späda blad. Jag börjar plocka dem tidigt, tidiga primörer. Byt ut spenaten mot Mangold, se Grönsaksfrittata under Mangold på frukt & grönt. Där finns även fruktsallader där Mangold I OLIKA FÄRGER får vara med, spenaten bojkottad just där /* Röda/gula mangoldskott har gröna, späda blad, 5-10 cm långa, med röd/gul stjälk och bladnerver. Bladen är vackra i sallader och till garnering. De smakar svagt av rödbeta. Ibland förväxlas röda mangoldskott med rödbetsskott som är nästan identiska i både utseende och smak. */
CITAT (MRLINDELL @ 03-04-2004, 20:34) Har ingen betydelse, mina blev jättefina. För att en eller någon gått in i väggen betyder inte att allt är fel, man får prova igen. Det kan gå snett även om man tycker att man gör allt rätt. Många är så kategoriska om vad som är rätt & fel, det är INGET FEL på denna fina grönsak. Jag är snart beredd att tillta uttrycket, bättre att inte ge något råd alls än att ge dåliga råd. Av alla grönsaker är Mangold något trevligt och smaken är bra, samtidigt som det har höga & bra näringsvärden. Odlar det hellre än trist spenat och andra "vanliga" grönsaker. Variation i tillvaron berikar, smak, färg, form mm gör det bara trevligare. För att en eller någon har misslyckats med något betyder inte att alla behöver göra det. Jag tycker hela forumet dras med alldeles för mycket fördomar överlag. Det har även inträffat TYDLIGA säljpropagandor eller misskrediteringa av saker som egentligen är bra. Visst är det skönt att vara en riktig liten jävel ibland  Kanske avskräcker man snarare nybörjare om de får problem från början! Det är väl bättre att börja med lättare sorter, i detta fall en annan röd F1 mangold. Det var ju inte mangold i sig det avråddes ifrån utan bara erfarenheten att det finns alternativ som man menar är mera lättodlade. Och har man den erfarenheten så skall man väl inte hålla tyst om det utan tala om det.
MRLINDELL
04-04-2004, 08:55
Man kan ju också se det så att människor snart inte vågar tala om vad de odlar eller håller på med om några rackar ner på allt de gör. Vem är expert? Och vem står för råden? När råden inte alltid stämmer klingar det falskt anser jag. Det har varit flera inlägg i forumet där den som frågat fått underliga svar, tvetydiga svar och sedan frågat igen om de motsägelsefulla svaren. Ibland känns det som rena kapplöpningen för att hålla inläggsstatistiken vid liv. Svaret på frågan är kanske bara att det blir så ibland, men man skall inte ge upp för det. Det skiljer i jordar, zoner mm över hela Sverige, skillnaderna blir större på våren. Man kan inte ge kategoriska råd alltid. Jag förordrar en tydligare och positivare syn på odling, försöksodling mm som faktiskt de flesta med ett litet trädgårdsland håller på med. Det kallas odlarglädje, något som man skall värna om.
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:12
Todeloo Elaine,
Mangolden Du fick var den röda ur Bright Lights-blandningen, jag ahr inte lika bra resultat med Ruby Chard själv, och lyckligtvis kan man nu utomlands se 'reselektioner' av dessa populära mangolder i glada färger som inte går lika fort i blom. Och i blandningen Bright Lights finns ju även ROSA mangold och den knallgula så den kan jag rekommendera helhjärtat både ur odling smak och färghänseende ;-) Och mangold i wok är smaksens tycker då jag ( matlagning är KUL!)
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:12
PS Vad är skorpärt??!!?? Nytt ord för mig....
Hälsar Ingrid
MRLINDELL
04-04-2004, 12:01
Mangold kanske växer olika i olika landsändar. Jag är Skåning från Kristianstad som av någon  anledning hamnat i Uppsala med en Skånska från Lund. Mangold fanns inte på min tid när jag växte upp som idag. Men det är skillnad på hur grönsaker växer. Den blir säkert finare i Uppsala  Den kanske inte växer lika intensivt. Rocket varianter brukar inte smaka bra. Det som skiljer amatörodlaren från yrkesodlaren är säkert ledtider, kostnader och avkastning. Det är inte lönsamt att odla en del saker eller sorter. Jord & gödning, bevattning skiljer säkert sig också åt, liksom sideffekterna av att ha brådis, dvs smaken och aromen i maten.
Jag äter STJÄLKEN på mangolden och har haft "Bright Lights"-jättegod wokad.... Majs är inte så svårflörtad om man bara får gjort saker i rätt tid (vilket jag inte alltid får då.....) Jag sår inne i början på maj i ett pluggbrätt och planterar ut i början av juni (ha, ha...undrar när det hände sist...) efter sista frost. Om man planterar i en kvadrat ganska tätt så brukar pollineringen sköta sig själv rätt bra men annars kan man bryta en hanblomma och hjälpa till med befruktningen..... De år jag HAR GJORT såhär så har resultatet blivit ganska bra..... jag satsar på det i år....igen....
MRLINDELL
05-04-2004, 05:43
Det är så man skall göra där jag bor, fungerar fin fint. Färgen gör maten intressantare och aptitligare, inte tvärt om som någon hävdat. Bright Lights är nog den godaste av dem.
Vanligaste felet med rotsaker är att de får alldeles för mycket kväve, det växer fort och blir bara blast och resten blir mindre bra. Kogödsel passar därför extra bra till rotfrukter eftersom den är rik på kalium som främjar fruktsättningen. Jag tror t o m att detta står på kogödselförpackningarna.
Jag tog hem 10 packar kogödsel idag, bra för mina tomater.
MRLINDELL
10-05-2004, 16:56
Idag har vi använt egen Ruccola och bladsallad till maten, provade även lite gul & röd Mangold som är lite större än ruccolan, dvs borde varit betydligt större men smakade bra i sallad. Rädisorna sväng #2 var lite för små för att få vara med, får nog vänta en vecka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|