Moderatorerna anklagas för att strypa diskussioner. Vad vissa tydligen inte kan se är att det är ni själva som stryper diskussionen när ni går på person hela tiden, går off topic och det allra värsta, börjar diskutera moderatorernas arbete efter en allmän tillsägelse.
Jag jobbade i månader med att få odlas småprat till ett fungerande forum. Jag blev kallad diktator bland alla andra tillmäten. Men jag kämpade på, tog inte åt mig personligen och hade hoppet om ett diskussionsforum som man faktiskt kunde diskutera i utan personangrepp och gammalt skit som följde med överallt hela tiden.
Jag antar att många tror att jag slutade som moderator för att jag tog åt mig av all denna idioti som vi moderatorer fick tampas med. Men faktiskt inte. Jag funderade på att sluta för att jag kände att jag inte kunde säga något alls som privatperson, så länge det inte var neutrala åsikter. Som moderator ska man inte ha egna åsikter för då blir man lynchad. Jag struntade under lång tid min skrivklåda och gav allt för att vara mod istället.
Men så en dag gick jag in i en tråd där en annan moderator fick mycket skit. Då kände jag att folket här på odla är utom hopp, och för mig är det viktigare att ha egna åsikter än att försöka få ordning på en flock XXX. (Välj ett valfritt ord från den negativa skalan. Jag skriver inte ut vad jag tänkte för det är inte förenligt med forumreglerna). Och så sa jag upp mig med omedelbar verkan.
Det bästa som hände under tiden som moderator var att jag lärde mig väldigt mycket om mig själv och andra. Jag lärde mig att stå upp för mig själv utan att bli förbannad och spotta ur mig personangrepp. Jag lärde mig mycket om andra människor och jag lärde mig vad som är viktigt att får fram i en diskussion.
Här på forumet finns en del "debattörer (oavsett partifärg) som är mer intresserad av personangrepp än diskussion. Så himla trist.
Jag har massa mer att säga men har bråttom iväg.
Ge inte upp, Huggorm och Hattstugan. Ni gör ett bra jobb båda två, trots förutsättningarna!
Ni andra, hur svårt kan det vara, Ge fan i personangrepp, ge fan i att diskutera moddarnas arbete i trådarna, lär er forumreglerna, följ dem och allra främst: Lite självinsikt skulle inte skada!
Ta åt er som ni vill. Jag återkommer ikväll/ eftermiddag.