Har blivit med Austinrosor och kan ingenting om hur de ska skötas var de trivs eller hur de skall placeras på bästa sätt men sätter all min tillit till er för jag vet ju att ni har massor med kunskap som ni brukar dela med er så frikostigt av
Som det lätt blir så här på vårkanten blev det nog ett impulsköp på trädgårdsmässan skulle egentligen haft vanliga rosor till en stor nygjord ( i höstas )rundel med en ganska hög mur runt ute på stugan men nu blev det dessa istället
De sorter jag köpte var Den röda LD Braithwaite, den vita Winchester Cathedral och den rosa Heritage
Min tanke var att ha de vita i mitten och de röda runt om i den rundelen jag gjort med några vita Fairyrosor
i ytterkant "vällande" ner från murkanten De rosa tänkte jag sätta i en rabatt utmed altanen. Vad tror ni som kan detta
Är såååå Tacksam för all info och hjälp jag kan få
Austinrosor har samma krav som rabattrosor, soliga varma lägen, bästa jorden, gödning gärna kogödsel varje vår. Kända för sin fina doft, nästan alla, kan väl vara lite pinniga, Austin skriver att man gärna bör sätta dom i grupper på ca 3 st. Tycker dom är tuffare än många vanliga rabattrosor, vi har ju haft tre svåra vintrar och bara enstaka sorter av mina har dött, bor i zon 3 - 4.
Har dom rosor du nämner i mitt album/Austinrosor, du kan kika runt där. Min erfarenhet är i en lite kallare zon än din, W. Cathedral blir ganska liten ca 1 m och kuddig, medan Heritage drar iväg till 1.5 m. L.D Braithwaite ska bli ca 1.20.
En Austinros som verkligen blir buskig och sällan fryser något här är Mary Rose, finns i mitt album, favorit.
Eller Wild Edric stor buskros, med en himmelsk doft, fryser icke en cm här.
Finns i album/Austinrosor
Åh Kajsa så glad jag blir var lite rädd att de var känsligare än vanliga rabattrosor och ville ha en massa exter som jag inte kunde erbjuda
Hade ju tänkt ha de vita Winchester Cathedral i mitten av rundeln för på rosen här står att den blir 1,25 - 1,5 m och de röda runt om LD Braithwaite står att den blir 1 - 1,25 m i min tanke var det då lite fint om de vita i mitten stack upp lite över de röda men förstår ju att mycket beror på läge gödning mm mm
De har full sol hela dagen men vi bor ju alldeles nere vid Vänerkanten ca 20 m från vattnet på stugan så det kan ju blåsa rejält ibland om de är känsliga för det
Funderar också på om det är större risk för att de fryser på vintern när det är en upphöjd bädd med mursten runt om???? än en vanlig rabatt och finns det i så fall något jag kan göra för att undvika det
Bästa jorden skriver du - blandade i höstas ihop av rabattjord planteringsjord och kogödsel och fyllde cirkeln med som nu har stått tom i vinter ska jag blanda i mer kogödsel (på påse) när jag planterar eller är det risk att det bränner på nyplanterade rötter
Nu sitter de i sina förpackningar i ett svalt källarförråd och det dröjer nog någon vecka eller två innan jag kommer ut och kan sätta ner dem på plats är det bättre jag tar upp dem och planterar dem i hinkar här hemma så länge eller mår de bättre den tiden i förpackningarna
Sätta i grupper låter ju bra hade tänkt två vita i mitten och fyra röda runt de vita och sedan vita Faryrosor i kanten mellan de röda Braithwaite om nu Fairyrosor och Austinrosor går att odla under samma förutsättningar förstås. Som du ser är det väldigt mycket frågetecken hos mig tur att det finns sådan bra expertis när man faller för frestelsen och handlar först och tänker sedan
Dina Album var det första jag tittade i när jag kom hem med mina nyförvärv och blev så glad när jag hittade alla tre sorterna där. Vet du att dina Album är heeeelt underbara!!!!!!!!!!!
Hej
De behöver soligt och skyddad plats från blåset, du behöver täcka marken för att skydda de från frost, du kan använda bara lite kogödsel med omplantering.
H.Bassam
Nu minns jag Eva det var du som bodde så vackert vid Vänern.
Som Bassam skriver bra om muren skyddar en del från blåsten, kupa upp rosorna sent i höst med jord, skydda dom med väv, säckar tidig vår nästa år. I zon 2 har du frysmarginal, men blåsten gör att det blir kallare, sol hela dagen blir bra.
Kogödsel på påse kan du mylla ner överst runt rosorna när du planterat klart. Låt dom vara kvar i källaren tills du kommer ner, det kan bli för torrt i förpackningarna vad det nu är runt ? Har haft barrota rosor i spannar med vatten i mer än en vecka utan att det gör något.
Ta en bild i sommar så vi får se hur vackert det blev.
Lovar att ta en bild på underverket i sommar för får jag det att fungera är det helt och hållet eran förtjänst
Vet inte om muren skyddar så mycket för vinden för det är ju själva jordbädden som är upphöjd till murens kant men det klart att rötterna skyddas ju
De är stenhårt förpackade som i en rulle och yttersta lagret är plast Känner också att det är svårt att veta hur fuktiga de är i denna förpackning vilket sätt är bäst att ha dem i i en sval källare så länge
- 1. att sätta dem i hinkar med planteringsjord och dräneringshål eller som du tipsar om
- 2. i hinkar med vatten vet du vilket sätt de föredrar
Tror det rör sig om ett par veckor tills de får komma på sin riktiga plats men vill ju gärna hålla liv i dem tills dess
johanare
22-04-2013, 14:12
Hej
Efter att ha införskaffat en del Austin-rosor de senaste åren och fått dem att etablera sig fint gör det mig både besviken och lite lurad när det står att de har en livslängd på mellan 8-12 år! Det är ju ingenting i sammanhanget. Plocka bort etablering 1-3 år så är det ingen lång livslängd på dessa.
Finns en del inlägg om detta om du söker men jag läste det i Austins egen katalog för 12/13
Eva, det är väl troligen torvmull närmast rötterna, ta av allt och låt torvmullen gå med i spannen med vatten.
Johanare, man får väl vara nöjd om rabatt och Austinrosor lever 10 år, däremot så tror jag att Austins Rugosa buskros Wild Edric lever längre. Har några som är ca 10 år som Constance Spry, Graham Thomas, Mary rose ev fler ?
CITAT (johanare @ 22-04-2013, 15:12)

Hej
Efter att ha införskaffat en del Austin-rosor de senaste åren och fått dem att etablera sig fint gör det mig både besviken och lite lurad när det står att de har en livslängd på mellan 8-12 år! Det är ju ingenting i sammanhanget. Plocka bort etablering 1-3 år så är det ingen lång livslängd på dessa.
Finns en del inlägg om detta om du söker men jag läste det i Austins egen katalog för 12/13
Jag skulle tolka detta som någon slags minsta förväntade livstid. Det är hur som helst inget specifikt för Austinrosor utan gäller alla okulerade rosor. Sätter man dem tillräckligt djupt kan de få egna rötter vilket kan förlänga livet. Min strategi är att fortsätta okulera de sorter jag har så jag kan byta ut dåliga plantor efter hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.