Full version: Hjälp?!
DonRickardo
Jag och min sambo har fått ett skott av hennes mamma som vi inte vet vad det är för något. Den sköt fort ut rötter när den sattes i vatten och efter att vi planterat den så växer den väldigt bra. Nästan för bra.

Just nu går den under namnet "Arvikablomman" här hemma, då det är där svärmor bor. Skottet fick åka med oss till Haparanda i Julas och klarade resan galant.

Är det någon som vet vad det här är för något. Vi funderar på om den går att beskära och hur? Den som svärmor har är väldigt stor...

Blomman 004.JPG

Blomma1

Även bilderna blev stora...
Eva i Skåne
Jag tycker att det liknar en gummiplanta. (Synadenium grantii, även kallad afrikansk mjölkbuske). Den finns både med gröna och mörkröda blad, men tvekar när du säger att svärmors är väldigt stor. Visst kan ett skott bli upp emot en meter, men oftast inte.
Har den gummiaktiga blad och tjock vit klistrig växtsaft? Gummiplantan kan toppas och få sidoskott, men jag är inte helt säker på att din är en sådan.
CillaM
Jag säger som Eva, jag tror också det är en gummiplanta.
DonRickardo
Tack!

Det verkar stämma alldeles utmärkt. Gummiaktiga blad och vit vätska. Efter lite bildgoogling så är jag än mer övertygad.

Ni är att lita på!

Tack igen, Rickard & Vanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon