Full version: Spirea som häck
annuh
Vi har funderingar på att sätta spriea som häck i vår rätt blöta lerjord och undrar om ni tycker det är ett bra alternativ? Finns det någon spireasort som inte förökar sig så förtvivlat. Detta då vi vid vårt gamla hus hade en spireahäck som drog rotskott i mängder.

Tack för era synpunkter!
IKS
Jag antar att det var häckspirea (Spiraea salicifolia) eller rönnspirea (Sorbaria sorbifolia) ni hade som häck tidigare, dessa skjuter rotskott i mängder. Även kvastspirea (Spiraea chamaedryfolia) och bukettspirea (Spiraea x vanhoutei) skjuter en del rotskott, om än i måttligare mängd. Jag skulle hellre rekommendera norskspirea (Spiraea x cinerea 'Grefsheim') som är robust för en högre häck och håller sig fräschare efter blomning än den liknande brudspirean (S. arguta). Andra sorter som inte skjuter rotskott är annars prakt/rosenspireorna med namnsorter av S. japonica, men dessa blir ganska låga, ca 1 m.
catlady
Jag har två olika sorters spireor i min blöta lerjord. Jag avråder från brudspirea som inte alls vill ta sig där det är riktigt blött, men plymspirean verkar klara sig fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon