Peztis
Idag var jag inne i en bokhandel och bläddrade lite. Vid barnböckerna stod jag och irriterade mig över att alla böcker om blommor och trädgård är så "tjejiga", de där skulle min son aldrig ens titta åt.

Hittade dock en bok som jag önskade fanns när jag var liten: Humlans herbarium. Tänk om jag hade haft denna när jag och mamma eller farmor plockade vilda blommor och letade efter namn i floran! Det här känns ju som en jättefin present!
niggle
CITAT (Peztis @ 21-04-2013, 19:06) *
Idag var jag inne i en bokhandel och bläddrade lite. Vid barnböckerna stod jag och irriterade mig över att alla böcker om blommor och trädgård är så "tjejiga", de där skulle min son aldrig ens titta åt.

Hittade dock en bok som jag önskade fanns när jag var liten: Humlans herbarium. Tänk om jag hade haft denna när jag och mamma eller farmor plockade vilda blommor och letade efter namn i floran! Det här känns ju som en jättefin present!

Har du tur kan du hitta den på svaf.se, som är sveriges antikvariatsförbunds söksajt. Jag har hittat massor av udda böcker där.
Lycka till!

Peztis
Alltså boken finns ju ock är inte så svår att få tag på! Jag önskar bara att den fanns när jag var liten. Och som ett tips för den som ska köpa en bok till någon som är nyfiken på växter.

Tycker den var jätteskoj, längst bak fanns det en platta där man skulle pressa sina egna växter och sedan fanns det plats i boken att sätta upp dem.
AnniiPannii
Den måste jag köpa till mina små!
Hur fin som helst! smile.gif

De har precis börjat intressera sig för växter och igår slängde det ut vallmofrön och har själva två små fröodlingar med tomater och blomstersmultron biggrin.gif
Tack för super bra tips!!
Peztis
Åh vad bra! Jag blev så där jätteglad när jag hittade den, berättade om den på jobbet och de undrade varför jag inte köpte den till mig själv.biggrin.gif
josohl
Den bok jag själv önskar mig är annars Peter Korns nya bok... Verkar tyvärr dock fel på webshoppen på hans hemsida fn...

http://www.peterkornstradgard.se/bok.html
Rosmarin
"Humlans herbarium" är ju jättefin Peztis! Jag har precis tittat på en film på Youtube Här!där den presenteras och jag fick verkligen lust att köpa den här boken till min son som är lite för liten ännu kanske men som säkert snart ska kunna uppskatta den. Tack för tipset!

Jag hade Elsa Beskows underbara "Blomsterfesten i täppan" när jag var liten och älskade den. Det gör jag fortfarande... wub.gif

En annan väldigt bra och mycket pedagogisk bok för barn är "Trollsmör och Trattkantarell" av Görel Kristina Näslund och Lars Klinting. Detta är en perfekt första svampbok för små och stora.
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 23-04-2013, 13:48) *
...
Jag hade Elsa Beskows underbara "Blomsterfesten i täppan" när jag var liten och älskade den. Det gör jag fortfarande... wub.gif
...

Den har jag med och har läst den några gånger för sonen. Han är mindre road... Men det bryr väl inte jag väl om, den ska läsas! biggrin.gif
zissi
Sån härlig present till mitt barnbarn om några år. Tack för tips!
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 23-04-2013, 18:17) *
Den har jag med och har läst den några gånger för sonen. Han är mindre road... Men det bryr väl inte jag väl om, den ska läsas! biggrin.gif

giggle.gif

Hm ja, den är kanske lite tjejig, eller för lite mindre pojkar. Men ta en titt på svampboken jag skrev om. Den passar både pojkar och flickor. Det är ju inte blommor men ändå. Naturen har ju många intressanta sidor

"Linnea i målarens trädgård" är också en fin bok. Men den är kanske också lite flickig g.gif ...kommer inte riktigt ihåg...och den finns hemma hos mamma tror jag så jag kan inte bläddra i den nu och se efter.
Peztis
Rosmarin, håll i din svampbok för den trycks tydligen inte längre! Den finns fortfarande att köpa men...
gunsta
CITAT (Rosmarin @ 24-04-2013, 17:15) *
giggle.gif

Hm ja, den är kanske lite tjejig, eller för lite mindre pojkar. Men ta en titt på svampboken jag skrev om. Den passar både pojkar och flickor. Det är ju inte blommor men ändå. Naturen har ju många intressanta sidor

...............

Blomsterfesten i täppan är en av mina favoritböcker - har alltid gillat den och den finns alltid framme - f ö var det väldigt många år sedan jag var en liten pojke.

Humlans herbarium verkar vara en trevlig bok - jag ska prata och tipsa min granne på landet, dels har hon barnbarn och dels arbetar hon med barn i rätt ålder.
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 24-04-2013, 19:41) *
Rosmarin, håll i din svampbok för den trycks tydligen inte längre! Den finns fortfarande att köpa men...

Oj då! Då ska jag verkligen vårda den ömt.

CITAT (gunsta @ 24-04-2013, 20:56) *
Blomsterfesten i täppan är en av mina favoritböcker - har alltid gillat den och den finns alltid framme - f ö var det väldigt många år sedan jag var en liten pojke.

Humlans herbarium verkar vara en trevlig bok - jag ska prata och tipsa min granne på landet, dels har hon barnbarn och dels arbetar hon med barn i rätt ålder.

Absolut säker på att den kan gillas av både pojkar och flickor. Men sedan gillar ju inte alla samma böcker, eller samma saker för den delen.

Jag ska absolut skaffa Humlans Herbarium till min son som sagt, vid tillfälle. Om inte han gillar den så får jag njuta av den själv! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon