Min svärmorstunga har ny fem blomsterstänglar med stora droppar nektar på. Den doftar ljuvligt om kvällarna, häromkvällen tog det evigheter innan jag förstod vad det var som luktade! Är det ovanligt att de blommar? Jag har aldrig sett det förut. /K.
Copycat
03-04-2004, 20:07
Äntligen en till som har fått det. Jag trodde jag var ensam om detta. Det står inte i böckerna att den skall blomma. Blomman kommer att stå i flera veckor och bara sakta avta i den starka doften. Grattis. Våra "svärmödrar" trivs med oss.
Jag har också haft blomstänglar på min!! Den stod bakom en gardin i ett norrfönster och glömdes bort fullkomligt under en oändlig tidsrymd, jag tror att de blommar om de tror att de ska dö...
Visst är de ljuvliga!
Fenja
Hejsan!
Min Svärmorstunga blommar också och har gjort så i 5 år varje vår. Den gör det om den har fått vintervila, dvs om man vattnat jättelite under vintern.
Blev lika förvånad som du första gången och kunde först inte hitta källan till det som doftade så gott...
Nu står de i knopp igen, och jag väntar spänt på att de ska slå ut.
Mina blommade faktiskt oxå. Trodde inte det var ovanligt. Nu blev jag plötsligt stolt
Fast jag fick märkliga gula svampar i mina. De blev jätte höga om de fick växa fritt. Kanske någon som vet vad det var?
Copycat
08-04-2004, 22:42
Nä, jag har ingen aning. Men du är i gott sällskap, mina hade också såna. Själv är jag svampallergiker och mådde mycket dåligt av dom, dom luktade så mycket svamp. Jag trodde att det berodde på övervattning, men men, jag kan ha fel. Jag är inge snäll med mina blommor. Antingen får dom tro att det är Sahara eller så får dom försöka ta simborgarmärket.
Min svärmorstunga blommar också varje vår. Den verkar må bäst om man glömmer bort den och vattnar någon gång ibland. (Ungefär som med cliviorna, de gillar också att bli bortglömda.) Fast jag tycker inte att mina blommor luktar så gott...
/Jejja
Min svärmorstunga blommade för 14 år sedan. Flyttade då och den fick förmodligen skrämselhicka...Men aldrig efter det, vad det nu beror på... Glömmer den gör jag för jämnan men den kanske ska stå svalt också?
/sollan
Christoffer
12-04-2004, 18:29
Min svärmorstunga har jag aldrig fått att blomma, men min garderobsblomma blommar nu, eller rättare sagt, det ser mera ut
som kalmus-kotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.