kerstinh
21-04-2013, 18:45
Min mamma har två stora buxbomsplantor. Den större är runt 1-1,5 meter hög och lika bred och den andra något mindre. Hon skulle vilja bli av med dem och jag skulle såklart bli väldigt glad om de fick flytta in hos mig, men vi är lite osäkra på om vi lyckas flytta och transportera dem (det är ganska långt och 1,5 meter i kubik är kanske lite stor för att få plats i bilen). Så som ett alternativ att fundera på, tänkte jag om det skulle gå att beskära ner dem ganska rejält så att de sedan när de har etablerat sig hos mig skulle kunna skjuta fart igen. Men jag är osäker på om det ens går att klippa ner buxbom rejält. Kommer den igen eller hur beter den sig när man gör såhär?
Jättetacksam för svar från någon som har lite mer erfarenhet av buxbom än jag. :-)
Huggorm
21-04-2013, 19:28
Buxbom är inte något barrträd så som Bassam skriver och de tål beskärning mycket bra. Jag tror absolut att du kan göra som du skriver, men kapa inte mer än du behöver. Löven behövs för att busken skall kunna få ordning på rötterna på den nya västplatsen.
RibesRubusVitis
21-04-2013, 21:27
Du kan klippa mycket hårt. Här i Skåne har man börjat bränna ner buskarna till marken för att bekämpa svampsjukdomen. Sedan kommer friska skott ur de gamla rötterna.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnyt...omsar-vaxtdodenhttp://allerstradgard.se/artikel/glada-nyh...pp-buxbomen/160
jimvidar
22-04-2013, 07:44
Jag har flyttat stora Buxbom med gott resultat. Rotklumpen KLIPPS in med vass sekatör, var inte rädd att rotbeskära dem, avklippta rotspetsar bildar nya rötter men inte avbrutna. En presenning kan vara bra att släpa buxarna på. Buxbomen ställs ned i planteringsgropen, fyll på ordentligt med vatten innan du fyller på den nya jorden, skugga buxarna första tiden och vattna ofta.
kerstinh
22-04-2013, 10:25
Tack för era svar! Det var just det där med huruvida buxbom beter sig som barrväxter och inte växer tillbaka som jag undrade, men jag tyckte också att de ju beskär mycket nu med svampsjukdomen, så det borde ju funka. Blir iallafall jätteglad att det verkar funka. :-)
Hur är det egentligen med växtplats till buxbom? Allra helst skulle jag vilja ha den i min mest hopplösa rabatt. Där är skugga nästan hela dagen, men väldigt torrt och sandigt. Tror ni att buxbom skulle kunna klara sig där och vilken sorts jord borde jag isåfall förbättra jorden med? Jag har ett litet buxbomsklot som är 2 eller 3 år gammalt där nu och av mina tre plantor som jag satte på olika platser verkar det här må bäst.
Hej
Tack för att ni rätta mig.
H-Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.